2015 m. lapkričio 18 dieną Vilniaus miesto savivaldybėje vyko Vilniaus miesto savivaldybės „Lietuvos Sąrašo“ frakcijos organizuotas forumas „Kokio ir kam mums reikia visuomeninio transporto Vilniuje?“
Jau daug metų Vilniuje kalbama, kad sostinės visuomeniniam transportui reikia permainų. Tačiau, kol aiškinamasi, kokių gi permainų iš tiesų reikia, visuomeninio transporto paslauga vis labiau tampa panaši į paslaugą, savo kaina neadekvačią kokybei, skirtą tik tiems, kas neturi automobilio.
Gerai išvystytas visuomeninis transportas yra vienas iš esminių darnaus miesto, kuriame gyvenimo kokybė yra aukšta, rodiklių. Tačiau keleivių mažėjimas (tuo pat metu augant Vilniaus miesto gyventojų skaičiui) signalizuoja apie rimtas grėsmes miestui pakliūti į automobilių išmetamomis dujomis užterštų ir dėl to sveikatai pavojingų miestų, kuriuose vaikų žaidimo aikštelės ir žaliosios zonos yra okupuotos automobilių, sąrašą. Aktyviai pradėtos plėtoti šimtų vietų požeminių automobilių stovėjimo aikštelių statybos dar labiau pabrangina ir taip nepigų gyvenamąjį būstą arčiau miesto centro, naikina paskatas rinktis aplinkai palankesnius judumo būdus – visuomeninį transportą, dviračius ar keliavimą pėsčiomis. Pasaulyje aktyvai pereinant prie elektrinių transporto priemonių, subsidijuojant jų įsigijimą ir plėtrą, Vilniuje apynauji troleibusai mėnesius pūva patvoriuose.
Kol investicijos yra nukreipiamos į gatvių platinimą ir aplinkkelius, visuomeninio transporto sistema grimzta į vis didesnę finansinę duobę. Savivaldybės įsiskolinimai keleivių pervežimo įmonei 2015 m. liepos 1 d. buvo net 40,5 mln. eurų (o tai sudaro net 87,5% visų Lietuvos savivaldybių skolų viešojo transporto įmonėms). Vargu ar galime didžiuotis vargingiausiu tarp ES sostinių visuomeninio transporto priemonių parku.
Tačiau visuomeninio transporto problemų sprendimas nėra vien finansų klausimas. Tai kartu apsisprendimo ir prioritetų klausimas. Ar kuriame miestą, pritaikytą keliavimui visuomeniniu transportu? Ar suprantame visuomeninio transporto naudą mūsų gyvenimo mieste kokybei? Jei taip, koks jis turėtų būti?
Trumpą forumo apžvalgą galite perskaityti ebus.lt straipsnyje „Sostinės viešojo transporto problemos eilinį kartą politikų dėmesio nesulaukė“, na o mes žemiau pateikiame pilnus forumo pranešimus.
Forumo pranešimai
Sveikinimo žodį forumo dalyviams tarė susisiekimo klausimus Vilniaus mieste kuruojantis vicemeras Linas Kvedaravičius.
Susisiekimo ministerijos Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento direktorius Gražvydas Jakubauskas pasidalino informacija apie tai, koks visuomeninio transporto vaidmuo yra europiniame kontekste ir ko tikimasi skiriant ES paramą jo vystymui.
Atsisiųsti / Скачать/ Download (PDF, 602KB)
Dr. Martynas Starevičius (KTU, Transporto inžinerijos katedra) pasidalino pavyzdžiais, kaip tinkami sprendimai pasirenkant prioritetus padeda rasti lėšų visuomeniniam transportui vystyti ir tuo pačiu automobilizmui mažinti.
Atsisiųsti / Скачать/ Download (PDF, 1.25MB)
Nacionalinės viešojo transporto keleivių asociacijos vicepirmininkas, judėjimo „Už troleibusus Vilniuje“ koordinatorius Marius Markevičius kalbėjo apie šiuolaikines Vilniaus legendas, susijusias su viešuoju transportu. Žemiau pateikiamas šio pranešimo tekstas ir skaidrės.
Atsisiųsti / Скачать/ Download (DOC, 32KB)
Atsisiųsti / Скачать/ Download (PDF, 3.78MB)
Diskusijos
Po pagrindinių forumo pranešimų vyko diskusijos. Jose dalyvavo ir savo įžvalgomis dalinosi VGTU prof. Gintaras Stauskis
Atsisiųsti / Скачать/ Download (PDF, 1.54MB)
laikinai einantis UAB „Vilniaus viešasis transportas“ generalinio direktoriaus pareigas Rimantas Markauskas
Atsisiųsti / Скачать/ Download (PDF, 312KB)
SĮ “Susisiekimo paslaugos” l.e. direktoriaus pareigas Modesta Gusarovienė
Atsisiųsti / Скачать/ Download (PDF, 562KB)
Diskusijose pasisakė teisininkas Tomas Bakučionis, UAB „Vilniaus viešasis transportas“ stebėtojų tarybos pirmininkas Šarūnas Skučas, nuošalyje neliko ir kiti dalyviai – visuomenininkai, viešojo transporto naudotojai.
Forumui skirto laiko neužteko apžvelgti visoms planuotoms temos, tad norisi tikėtis, sulauksime ir šio renginio tęsinio.
Straipsnį tikimės papildyti forumo vaizdo įrašu ir fotoreportažu.
One thought on “Forumas, klausiantis, kokio ir kam reikia viešojo transporto Vilniuje”