Troleibusų aukcionas įvyko. Kas laukia toliau?

1-asis troleibusų parkas. 2014-11-19 čia įvyko troleibusų aukcionasŠiandien, 2014 m. lapkričio 19 dieną, 10 val. ryto UAB „Vilniaus viešasis transportas“ administracijos pastate (kur seniau buvo įsikūrusi „Vilniaus troleibusų“ administracija) įvyko penkiolikos troleibusų pardavimo aukcionas (apie tai jau buvo rašyta įrašuose, išvardintuose įrašo pabaigoje, ir bus rašoma daugiau). Nors ar aukcionu galima vadinti tą cirką, kai laikrodžiui rodant 10 val. 10 minučių visi jau skirstėsi iš salės?

Į aukcioną žiūrovai nebuvo įleidžiami, tad kas vyko už durų – galime spręsti tik iš to, ką pranešė glaudžiai bendradarbiaujanti su savivaldybe ir vežėju interneto svetainė ebus.lt. Svetainėje buvo pranešta (o vėliau apie tai paskelbė ir naujienų portalai): „Senieji sostinės troleibusai iškeliaus į Ukrainą“.

15min: „Vilniaus viešasis transportas“ aukcione už 177 tūkst. Lt pardavė 15 senų troleibusų

Delfi: Senieji sostinės troleibusai iškeliaus į Ukrainą

Delfi (rusų k.): Старые вильнюсские троллейбусы отправят на Украину

Žinių radijas: „Vilniaus viešasis transportas“ aukcione pardavė 15 troleibusų

Šioje vietoje būtina pacituoti „Žinių radijo“ laidoje nuskambėjusius Vilniaus vicemero R.Adomavičiaus žodžius:

„Nepriklausomi vertintojai įvertino, kokia galėtų būti jų mažiausia kaina. Kol kas neplanuojame labai stipriai naikinti troleibusus“.

Taigi, buvo sužinota mažiausia (metalo laužo) kaina, tokia kaina troleibusai ir buvo įvertinti aukcionui ir už tokią kainą parduoti. Antra, pripažįstama, kad troleibusai naikinami (nors kitas savivaldybės atstovas K.Lubys praėjusią savaitę žiniasklaidoje piktinosi neva melagingais kaltinimais, kad savivaldybė troleibusus naikina – ji to atseit nedaranti). Iš tolimesnių R.Adomavičiaus pareikštų užuominų galima suprasti, kad artimiausiu metu bus atsikratyta ir likusių „rezervinių“ troleibusų, kuriuos jis atvirai vadina metalo laužu. Vicemere, o kuo sukežęs autobusas, kurį galima vadinti dujų kamera (o šios kameros pastaruoju metu dar ir nuolatos užsidega) yra geresnė už nors ir neitin tvarkomą – bet vis tiek važiuojantį „metalo laužą“?

Laidos garso ir vaizdo įrašą galima rasti čia.

Interneto svetainė ebus.lt rašo, kad įmonė „nenorėdama atiduoti į metalo laužą, nusprendė pabandyti šias transporto priemones parduoti“. Pasklidus informacijai apie troleibusų aukcioną, buvo viešai meluota, kad visi parduodami troleibusai nevažinėjo miesto gatvėmis nuo pernai įvykdytos „reformos“, pvz., 1480 troleibusas dirbo maršrutuose ir pernai vasarą, vos 2013 metų lapkričio mėnesį buvo perimtas į 1-ąjį troleibusų parką, ir tik ten patekęs nė karto neišvažiavo į miestą.

Taip pat kažkodėl nelabai kam yra įdomu, kodėl akivaizdžiai prastesnės būklės troleibusai ir toliau pūdomi, o tarp parduotųjų (už metalo laužo kainą) yra tokie, kuriems gana neseniai atliktas rimtas remontas, įdėtos naujos ir brangiai kainuojančios detalės. Pavyzdžiui – 2498 troleibusas (valst. Nr. BNA 498) – vos prieš 3 metus jam sumontuotas naujas vairas, nauja vairo kolonėlė, nauja vairuotojo sėdynė, jau neskaitant apie įprastinius atnaujinimus. Analogiška situacija yra ir su 1577, 2569 troleibusais, kurie prieš pat atsiradimą patvoryje buvo sutvarkyti, pavažinėjo apie 1,5 metų ir į patvorį, jie net dabar nėra aprūdiję – ar taip elgiasi ūkiškai besielgianti įmonė?

Įmonės vadovybė teigia, o savivaldybės atstovas Kastytis Lubys arogantiškai atkartoja, kad jie išparduoda blogiausius troleibusus. Na žinoma, kurgi ne. Štai du iš tų „geresnių“, jie nebuvo šiandien pardavinėjami, pasigrožėkite:

2579 jau praktiškai išrinktas, 2450 net dažų sluoksnio (nekalbant apie remontus) per dešimtmetį negavęs – bet jie juk, anot valdžios, geresni…

Ar tikrai šie troleibusai dar kažkur važinės?

„Džiaugsimės, jei mūsų senieji troleibusai dar galės pasitarnauti veždami keleivius kituose miestuose“, – ebus.lt straipsnyje teigia VVT generalinis direktorius G. Nakutis. Pasirodo, šie troleibusai yra „netinkami (negalimi) naudoti“ Vilniuje, bet kitur keleivius vežioti kažkodėl gali…

Šiuos troleibusus nusipirko įmonė „Prekybos namai „LITAN“, kurios pagrindinis biuras yra Ukrainos mieste Dnepropetrovske. Įvedę internete paiešką „торговый дом Литан“, galime įsitikinti, kad ši įmonė neužsiima keleivių vežimu – ji užsiima troleibusų ЮМЗ ir “Тролза” (bei atsarginių detalių jiems) pardavimu.

Jau praėjusią savaitę tarp įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojų sklandė gandai, kad Vilnius šiuos troleibusus atiduos Ukrainai kaip labdarą/humanitarinę paramą. Gandai nebuvo toli nuo tiesos – tik panašu, kad šios Ukrainos įmonės biznieriai susikals pinigėlio, išrinkę šiuos troleibusus dalimis ir pardavę jas transporto įmonėms.

Kas laukia toliau?

Be abejo, šiuo apgailėtinu aukciono farsu savivaldybė kartu su įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ vadovybės pagalba išbandė, ar bus įmanoma pradėti sėkmingą masinį atsikratymą troleibusais. Ir nors viešojoje erdvėje, paaiškėjus šiems planams, kilo nemažas triukšmas – naikintojų planas buvo sėkmingai įvykdytas – troleibusų skaičius Vilniuje sumažėjo.

Beveik neabejotina, bus mėginama forsuoti atsikratymą ir kitais troleibusais vienu ar kitu būdu, kol vieną dieną išgirsime argumentą: trūksta troleibusų išleisti į maršrutus, todėl iki šiol troleibusų aptarnautas maršrutas paverčiamas autobusų maršrutu. Juk autobusų Vilniui niekuomet netrūks – nors per pastarųjų metų laikotarpį keli autobusai visiškai sudegė – padėvėtų autobusų pirkimui, nuomai pinigų visuomet užtenka. Ir sunku bebus paprieštarauti, nes atsarginiai troleibusai bus išparduoti už metalo laužo kainą. Tokiu primityviu ir barbarišku metodu Vilnius vis labiau ir labiau artės prie įvaizdžio miesto, kuriame surinkti įvairiausi dyzeliniai ir dujiniai autobusai, pirkti iš Europos sąvartynų. Na o miesto valdžiai, vykdančiai tokią politiką, vis lengviau bus pagrįsti tai, kad nėra miestui kitos alternatyvos – tik „išganingoji“ „nauja transporto rūšis“ – kurios idėja vis nemiršta. Nes tai, kas yra pigu, efektyvu ir ilgaamžiška, Vilniui netinka. Vilniui reikia to, kas yra labai brangu, nauja, mažai kur naudojama ir vargu ar efektyvu. Svarbu, kad tai gražiai blizga ir… kuo brangiau kainuoja – juk turbūt neveltui sklando kalbos apie „15 procentų nuo projekto“?

Kaip nuo tokių perspektyvų apsiginti? Liūdna, bet teisėsauga akla, ir ji šių dalykų nemato. Didžiulis ačiū toms žiniasklaidos priemonėms, kurios nelieka nuošalyje, aklai netiki savivaldybės propaganda ir kalba apie šiuos negražius dalykus. Visgi gaila, kad net ir žiniasklaidoje paviešinti  Vilniaus savivaldybės vykdomi neskaidrūs procesai vyksta toliau (ir tai dar labiau stiprina argumentą, kad po tuo slypi kažkieno labai dideli finansiniai interesai).  Todėl vienintelė galimybė yra tikėtis, kad Vilniaus miesto valdžios sudėtis po savivaldos rinkimų stipriai pasikeis, o naujoji valdžia pradės žiūrėti ne miglotų korupcinių interesų, bet racionalių, paskaičiuotų ir miestui naudingų tikslų.

Susiję:

Prasideda “nereikalingų” troleibusų pardavimai

Troleibusų išpardavimai, autobusų įkeitimai – tik pradžia. Savivaldybė nebeneigia

4 thoughts on “Troleibusų aukcionas įvyko. Kas laukia toliau?

  1. Jiems tuo pačiu ir į miesto ekologiją nusispjauti, ir į keleivių patogumus. Oro terša per metus užaugo, sumažinant troleibusų ir padidinant autobusų kiekį. Blogiausia, kad iki kovo Zuoko savivaldybė gali pasirašyti įvairias sutartis, kurios jau negrįžtamai užprogramuos troleibusų parko naikinimo procesą, o taip pat žiū ir troleibusų parko žemę spės “išnuomoti” 99 metams.

    Visiškai pritariu pastabai apie polinkį neefektyviems, bet blizgiems sprendimams. Pvz.: Visame mieste neveikiantys fontanai – nori įrengti super-fontaną Nėryje. Mieste yra tvarkytinų viešųjų erdvių – siekia sukūrti didelį Japonišką sodą Šnipiškėse. Komunikacijos prasme tokie projektai nebent pačią Zuoko komandą svaiginti, europiečiams nei fontanai upėse, nei japoniški sodai įspūdžio nedaro. Mes norime patogaus, mūsų kasdieniams poreikiams pritaikyto miesto.

    1. Vienintelis svarbus dalykas šios kadencijos savivaldybei – korumpuoto intereso ir vadovų iškreiptų ambicijų tenkinimas. Miesto ekologija? – kam jiems tai, jie tai atvirai demonstruoja ir tūkstančiais medžius kirsdami, ir troleibusus naikindami. Kaip kartoja meras, „svarbu kažką daryti“ (o daryti gerai ne taip jau svarbu).

      Yra daugybė žmonių, kuriems tie blizgūs sprendimai atrodo geri, prasmingi, keičiantys kažką iš esmės. Gaila, kad nemaža dalis tokių žmonių net nesvarsto, ar iš tiesų tai, kas kalama į galvą tokia propaganda, kažką iš esmės pagerina, ir ar išvis pagerina… ar tokie sprendimai būna verti sudėtų investicijų?

      Man, tiesą sakant, svarbu ne tai, kas daro įspūdį europiečiams – kurie šiandien atvažiuos, rytoj išvažiuos. Man kur kas labiau rūpi, kaip mieste daromi pokyčiai įtakos gyvenimą žmonių, čia būnančių 11 ar 12 mėnesių per metus.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.