Švieslentės viešojo transporto stotelėse

Vakarėjant, Saulėtekio žiede (2013-10-14)

Šiame įraše pakalbėkime apie vieną iš elektroninio bilieto projekto dalių – švieslentes Vilniaus m. viešojo transporto stotelėse, rodančias, kokio maršruto autobusai ar troleibusai atvyks artimiausiu metu. Yra ir kitų „šaunių“ šio projekto dalių, tokių kaip elektroninių bilietų skaitytuvai, kurie, jei ir veikia, ekranuose tokie blyškūs, jog dažnam sunku kažką įžiūrėti – galbūt vieną dieną pakalbėsime ir apie juos.

Beje, ar kas nors žino, kad taip pat pagal šį projektą buvo nupirkti ir visose UAB „Vilniaus viešasis transportas“ transporto priemonėse iki šiol tebestovi nenaudojami bilietų spausdintuvai, kurie turbūt taip ir nebus naudojami, pamačius apie jų „patikimumą“ bandymų laikotarpiu? – pastovės būtiną pagal projekto sąlygas laiką, o po to bus sėkmingai nurašyti – o ties projektu padėta varnelė: „įvykdytas“ (nuotr. žemiau – bilietų spausdintuvas).

Bilietų spausdintuvas

2008-2013 m. vasara

Škoda 14Tr (1661), 2013-09-10, Karaliaus Mindaugo tiltas

Pradėkime nuo žaviųjų „pirmosios kartos“ švieslenčių stotelėse.

Statybugidas.lt: Apie viešojo transporto grafikus informuos švieslentės

diena.lt: Modernumo įvaizdį kurs švieslentės

Kaip rašoma šiame 2008 m. lapkričio mėn. paskelbtame pranešime, būtent tuomet buvo įrengtos pirmosios 9 švieslentės, o vėliau pagal planą per porą savaičių Vilniaus m. viešojo transporto stotelėse jų turėjo iš viso atsirasti 40. Žinoma, ne tik atsirasti, bet ir veikti – deja, kaip puikiai žino vilniečiai, jos niekuomet nebuvo patikimu informacijos šaltiniu. Kai jos veikdavo – keleiviai anaiptol negalėjo būti tikri joje rodomos informacijos teisingumu: būdavo rodoma, kad viena ar kita transporto priemonė atvyks, bet ji taip ir nepasirodo – taigi galima daryti išvadą, jog nors buvo skelbiama, kad švieslentėse bus rodomi duomenys gauti pagal GPS signalus iš transporto priemonių, to nebuvo. Pristatant šias švieslentes, būdavo skelbiama, kad jos pateiks ir aktualią informaciją apie spūstis ar avarijas dėl kurių viešasis transportas stipriai vėluos – deja, to nebūdavo, viskas ką keleiviai matydavo – tai reklaminiai intarpai, o dėl spūsčių vėluosiančios ar dėl gedimo neatvyksiančios transporto priemonės vis tiek ekranuose vaidendavosi. Kitas dalykas, kad švieslentės dažniausiai išvis arba rodydavo mėlyną ekraną su klaidos kodu, arba būdavo užgesusios, arba tiesiog išmontuotos. Viena gedimų priežasčių buvo ta, kad nepaisant „Vilniaus troleibusų“ atstovų perspėjimų, švieslentės vis tiek buvo prijungtos prie troleibusų kontaktinio tinklo (kur neatlaikė aukštos įtampos ir įtampos svyravimų). Kitos viešojoje erdvėje skelbtos jų neveikimo priežastys buvo ir tokios, kaip „per šalta lietuviška žiema“:

2010-01-18 15min.lt: Švieslentės užmigo žiemos miegu:

Vilniaus savivaldybės Informacinių technologijų (IT) skyriaus vedėjas V.Jančiauskas: „Nuo rudens bandėme susisteminti švieslentes, padaryti, kad jos tiksliai rodytų, kiek liko laiko, kol atvažiuos autobusas, deja, dažnai programa išsiderindavo. Atėjus žiemai, paaiškėjo dar vienas minusas – švieslentės yra nepalankios mūsų žiemoms, mat esant didesniam nei 10 laipsnių šalčiui sugenda ir išsijungia“. Specialistas tvirtino, kad skystųjų kristalų švieslenčių ekranai yra per silpni didesniems šalčiams – sistema tiesiog užšąla. Anot R.Jančiausko, pastebėjus šią bėdą, švieslentės buvo nukabintos ir išvežtos taisyti. „Dauguma švieslenčių sutaisytos, tačiau stotelėse jas vėl pakabinsime, kai šalčiai šiek tiek atlėgs“

2010-03-22 diena.lt: Šiltiems kraštams pritaikytos švieslentės neatlaikė Vilniaus žiemos

2010-06-01 diena.lt: Modernus Vilnius – nepasiekiama svajonė:

„aiškino Vilniaus savivaldybės Informacinių technologijų (IT) skyriaus vedėjas V.Jančiauskas, nepaneigdamas, kad pasirinkdama tiekėją savivaldybė neįvertino to, kad jo įrenginiai nepritaikyti permainingam Lietuvos klimatui“.

Visgi sugrįžkime į pačią pradžią. Praėjus vos porai mėnesių po švieslenčių atsiradimo, 2009 m. sausio 20 d. portale diena.lt pranešama: Troleibusų atvykimą švieslentės rodys tik balandį

Informuojama, kad vietoj švieslenčių belikę jų rėmai neturėtų keleivių neraminti – anot tuometinio „Susisiekimo paslaugos“ direktoriaus Vaidoto Antanavičiaus „matyt, reguliuojant sistemą radosi techninių kliūčių. Šiuo metu jas bandoma pašalinti“.

2010-09-21 diena.lt: Švieslenčių rėmai – kasdienis tyčiojimasis iš vilniečių?

lrt.lt video: Lietuvos sostinėje iš 40 švieslenčių veikia vos 3:

2012-08-24 lrt.lt: Sostinėje viešasis transportas nespėja vytis švieslenčių grafikų

Jau pati straipsnio pradžia, žinant visą švieslenčių istoriją, perspėja apie tai, kad ir vėl bus tos pačios kalbos su tais pačiais pažadais:

„Tiek Kaune, tiek Vilniuje, didžiausio keleivių srauto vietose, yra iškabintos švieslentės su viešojo transporto atvykimo laikais. Laikinojoje sostinėje tokia sistema veikia be priekaištų. Tuo metu Vilniuje gyventojai sako nesuvokiantys, kokius laikus rodo švieslentės. Viešojo transporto atstovai pripažįsta, kad sutrikimų būta, ir užsimena, kad artimiausiu metu švieslenčių laukia renesansas.“

Taigi, kaip rašoma straipsnyje (paskelbtame 2012 m. lapkričio 21 d.) portale delfi.lt „Švieslentės Vilniuje neveiks iki pavasario“, nedarant gilesnės analizės ir pasirinkus „taupiausią“ variantą, t. y. nenorint išleisti 0,5 mln. litų, kad švieslentes prijungti prie standartinio elektros tinklo (kuriuos tenka išleisti dabar), buvo sugadinta daugybė įrangos ir keleiviai negavo paslaugos, kurią (pagal įsisavintas lėšas) turėjo gauti. Tiesa, pastarame straipsnyje užsiminta, kad pagal naują projektą švieslentės atsiras 2013 m. pavasarį…

2013 m. vasara -…

2013-07-18 veidas.lt: „Pakeista Vilniaus miesto viešojo transporto sistema“. Vilniaus miesto meras A.Zuokas teigia:

„Švieslentės įrengtos 2008 m. lapkritį, jų pirkimas ir įrengimas kainavo 962 tūkst. Lt. Tačiau elektros maitinimas buvo susietas su troleibusų tinklu, ši buvo tiekiama nepastoviai, todėl švieslenčių veikimas dažnai strigdavo. Šiuo metu stotelėse baigiami įrengti nauji laikikliai, į visas stoteles privesta elektros energija. Visus darbus rangovas įsipareigojęs baigti liepos mėnesį.“

…ir štai atėjo 2013-tųjų vasara, pradėta garsioji Vilniaus m. viešojo transporto „optimizavimo“ reforma. Jai ruošiantis, poroje stotelių buvo paskubomis pastatyti stulpai „naujos kartos“ švieslentėms ir pjaunami senieji stulpai, ant kurių keleiviai iki tol galėjo matyti cilindruose pateiktus pilnus viešojo transporto grafikus. Tiesa, vėliau stotelėse šie grafikai buvo priklijuojami, tačiau apie jų ilgaamžiškumą kalbėti sudėtinga:

2013-06-30, Žaliasis tiltas

Šiuo metu pilni grafikai (tokie, kokie būdavo cilindruose) iškabinami stotelėje šalia viešojo transporto schemos – tačiau įdomu būtų žinoti, kodėl nuspręsta juos kabinti virš suoliuko, o ne šalia jo, kuo remiantis buvo pasirinktas toks grafikų iškabinimo aukštis, kuris žemesnio ūgio žmonėms yra visiškai netinkamas…

Pristatydamas reformos pradžią žurnalistams, 2013-06-27 Vilniaus m. meras Artūras Zuokas apie ją kalbėjo stotelėje prie miesto savivaldybės (žurnalistai nepraleido pro akis ir užfiksavo garsųjį gestą – pavyzdyje yra nuotrauka iš portalo 15min.lt), o šalia buvo skubiai prieš pat šį šou įrengta švieslentė.

No_comment

 Deja, naujoji švieslentė po dviejų mėnesių (2013 m. rugpjūčio 25 d.) atrodė štai taip – ar Jūs joje kažką įžiūrite?:

Švieslentė - Europos aikštė, 2013-08-25

2013-08-16 diena.lt: Švieslentės į Vilniaus stotelės grįš per rugpjūtį ir rugsėjį

Atkreipkime dėmesį į „Susisiekimo paslaugos“ direktoriaus Ginto Bliuvo žodžius:

 „Čia tos pačios švieslentės, tik jos turės atnaujintą programinę įrangą ir jos bus prijungtos prie pastovaus elektros tinklo, ne prie šviesoforų“.

Štai, pasirodo, jos buvo prijungtos prie šviesoforų! Kalbant rimtai – įdomu, ar tikimasi, kad nauja programinė įranga toms pačioms šalčiams neatsparioms švieslentėms padės ištverti žiemos šalčius, o gal tiesiog manoma, kad šalčių nebus?

Šiuo metu baigiasi spalio mėnuo, ir nors daugelyje stotelių naujieji stovai jau yra – jie tebėra tušti.

Tačiau ir tie, kurie turi ekranus, sukelia klausimų:

1. Kaip žinia, 4-tojo maršruto troleibusai savaitgaliais važiuoja ne į Žemuosius Panerius, bet tik iki Gerosios Vilties stotelės – tačiau savaitgaliais švieslentėse rodoma klaidinga kryptis.

2. Stotelėje „Karaliaus Mindaugo tiltas“ po švieslente esančiame maršrutų sąraše paminėtas 14-tojo maršruto troleibusas (žemiau matoma nuotrauka, daryta 2013-10-31), nors jis nuo 2013-09-01 važiuoja pakeista kryptimi – o gal „Susisiekimo paslaugų“ darbuotojai ir patys nežino maršrutų pokyčių? Keleiviams, tikintiems šiuo užrašu, gali tekti ilgokai laukti…

2013-10-31 Švieslentė

3. Kokio tipo transporto priemonė (žemagrindė / pusiau žemagrindė ar nežemagrindė) atvažiuos?

4. Šaunu, kad pvz. Klinikų stotelėje esanti švieslentė rodo ir atvykimą troleibusų, vykstančių iš parko į nuolatinius reisus – tačiau sistemoje nesigaudančiam žmogui lieka neaišku, ar, tarkim 9 bei 17 maršruto troleibusas važiuos pro Šilo tiltą, ar pro Žirmūnų tiltą, o gal jis išvis į Žirmūnus neužsuks?

5. Ar tikrai šios švieslentės rodys informaciją apie įvykusias avarijas ir dėl jų pakeistus maršrutus? Tuo abejoti leidžia 2013 m. spalio 28 d. įvykęs incidentas (video), kai buvo sugadintas kontaktinis tinklas Jogailos g. pabaigoje į Gedimino pr. pusę, o po šio įvykio 2, 6, 14, 20 maršrutų troleibusai buvo nukreipiami kita trasa. Ar švieslentėje, esančioje stotelėje „Vinco Kudirkos aikštė“, buvo pateikiama informacija apie tai, kad šių maršrutų troleibusai į ją neatvyks, o gal visgi keleiviai matė, kad troleibusai neva atvyks po kelių minučių, nes pagal GPS signalą jie buvo netoliese? Nors būtent tokias funkcijas ir žadėjo SĮ „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Gintas Bliuvas, pasak kurio, „švieslentės ne tik rodys atvažiuojančio transporto laiką iki stotelės, bet ir praneš, jeigu yra kokių sutrikimų maršrute, atsitiko kontaktinio tinklo avarija ar keičiasi maršrutas.“:

2013-08-21 alfa.lt: Grįš neveikiančios švieslentės

2013-08-21 respublika.lt: Pinigų tratinimo objektu sostinėje vėl tapo švieslentės

Kaunas ir vėl pasirodė geriau

Švieslentė - Kaunas - 1

Švieslentė - Kaunas - 2

O dabar žvilgtelėkite į švieslentes Kauno m. viešojo transporto stotelėse, kurios nuo pat pradžių buvo įrengtos kaip priklauso (t. y., „maitinamos“ nuo 220V tinklo) ir kurios buvo nupirktos būtent tokios, kokios naudojamos daugybėje pasaulio miestų – būtent todėl, kad veikia ir suteikia žmonėms informaciją, o ne todėl, kad yra moderniau atrodančios. Tiesa, smulkių problemų būta ir ten, tačiau tikrai nevyko tokia epopėja kaip Vilniuje… Kaune esančios švieslentės jau nuo pat pradžių rodo, kokio tipo transporto priemonė (žemagrindė, ar ne) atvažiuos (o tai itin svarbu ir neįgaliesiems, ir vyresnio amžiaus žmonėms, ir tėvams su vaikų vežimėliais) – deja, Vilniuje ir naujosiose, „moderniosiose“, tokios paprastos funkcijos (kuri veiktų atsižvelgiant į konkrečios važiuojančios transporto priemonės GPS signalą, ne į tai, kas numatyta pagal grafikus) įdiegti nesugebėta…

9 thoughts on “Švieslentės viešojo transporto stotelėse

  1. apie priklijuotus grafikus stotelėse: kažkodėl juos sugalvota klijuoti būtent toje pusėje ir tokiam aukšty, kad sėdintys nematytų atvažiuojančių transporto priemonių, o tuo labiau jų numerių. Matyt, vadovautasi logika “jeigu sėdi – vadinasi ne troleibuso lauki” 😉

    1. Bėda yra turbūt ta, kad šiuos darbus daro žmonės, kurie patys viešuoju transportu nesinaudoja, ir todėl jie elementariai neįsivaizduoja, kas yra patogu, o kas – ne. Vis dar naiviai manau, kad ne visada kreivai kai kurie dalykai gaunasi iš blogos valios – kartais taip išeina tiesiog todėl, kad žmonės tiesiog nepagalvoja, kaip ir kodėl būtų geriau.

  2. Na ir vėl spalvų tirštinimas…
    1. G. Bliuvas : švieslentės buvo prijungtos prie šviesoforų”. O jūs jau stebites. Juk mūsų žurnaliūgoms beveik visiškai nerūpi jų straipsnių kokybė. Nereikia dėl tokių menniekių kabintis.
    2.1. Karaliaus Mindaugo (tilto) stotelė : 14 maršrutas : aš maniau kad švieslentėje jis rodomas, o čia pasirodo .. lentelėje užrašas.
    2.2. Pasaulyje idealiausio dalyko, žmogaus, gyvūno ir bet ko kito NĖRA. Visi padarome klaidų. Sutiksiu, blogai, kad taip rodoma – tačiau troleibusų vairuotojai irgi gana dažnai nepakeičia švieslenčių užrašo. Ir jūs sakysite, kad čia vadovybė įsakė??? 😀
    3. Ar atvažiuoja žemagrindė TP, galima ir pas mus padaryti. Klausimas, ar tai dar labiau nesuklaidins keleivių, nes simbolio nesimatys, o raidė Ž vargu ar bus suprantama.
    4. Informacija apie avarijas : irgi įmanoma, tik gali būti, jog specialiai nerodoma.
    5. Dabar švieslentės lengviau suprantamos negu ankščiau. Anščiau jos išvis buvo tokiame aukštyje, kad net 1.0 regėjimą turintis žmogus nieko neįžiurės, o dar ir mėlyname fone. Dabar gerai.
    6. Normalūs tie klijuojami grafikai. Kaune TAIP PAT.

    P.S. Nesakau, kad ”viskas gerai, ką Zuokas padarė”. Oj ne. Pats esu už troleibusus, tačiau čia kabinėjimasis prie smulkmenų.
    P.P.S. Facebook’e kalbėjau apie šį šriftą, kai rašoma.

    1. 1. Nežinia, ar čia p. Bliuvas ne taip išsireiškė, ar žurnalistas ne taip nugirdo – tiesiog taip yra parašyta tame straipsnyje.
      2.1. Aiškiai parašyta “po švieslente esančiame maršrutų sąraše” – ar tai, kad po švieslente pateikiama klaidinga informacija, yra gerai?
      2.2. Vairuotojui nepakeitus užrašo, tai yra jo klaida – kuri yra dažniausiai vienetinė, trumpa tik vieno maršruto metu (ar jo dalį, kol vairuotojas pastebi, kad ne tos stotelės skelbiamos). Čia gi, klaidinimas vyksta 24 valandas per parą.
      3. Kaune – kaip matote iš nuotraukų – yra puikiai matoma ir suprantama, kad atvažiuoja būtent žemagrindės transporto priemonės. Kodėl tai turėtų klaidinti mūsų keleivius – tikiuosi, nelaikote jų kvailais?
      4. Kodėl specialiai nerodoma, jei būtent tokios informacijos pateikimas ir buvo numatyta kaip viena iš švieslenčių funkcijų?
      5. Taip, lyginant su tuo mėlynu fonu ir Courier tipo raidėmis – dabar yra geriau. Klausimas tik – ar ilgai ekranai neišdegs?
      6. Man su 1,88 m aukščiu tie klijuojami (tiksliau, dabar dedami į “stendus”) grafikai pasiekiami – tačiau, įsiskaitykite, kalbama apie žmones, kurie yra žemo ūgio. Aš tikrai neįsivaizduoju, kaip viršuje esančius grafikus įžiūrės 1,5 m ūgio bobutė.

      P.S. Ir apie smulkmenas reikia kalbėti, ir jos yra svarbios. Gerai veikiančios “smulkmenos” padeda ir bendram vaizdui gerėti.

      P.P.S. Deja, kol kas nepavyko rasti atsakymo, kaip tai gali būti pakeista – šablono niuansai…

  3. 1. Negalima aklai pasitikėti žurnalistais.
    2.1 Parašykite SĮSP į el. paštą/Facebook’ą – sutvarkys. Negali jie visko prižiurėti.
    2.2. Žinote, yra vairuotojų, kurie SPECIALIAI nekeičia užrašų. Ir pvz. žmonės iš Kauno stovi Žaliojo tilto st. link stoties. Bac : atvyksta TP to numerio kurio jie laukia, tik deja… XX Santariškės. Klausimas :ar žmogui svarbiau, kas švieslentėje, ar kas TP švieslentėje? Aišku 2 variantas.
    3. Tikrai nelaikau, bet su Ž raide būtų nesuprantama, o su simboliu – nesimatys.
    4. Zuokas sako, kad ir poryt tramvajaus statybas darys : jūs patikėsite?
    5. Nieko nėra nesugedančio.
    6. Kokius grafikus? Švieslentėje??

    P.S. Na, galbūt sutiksiu.

  4. Ko norėti, jeigu nei savivaldybėje, nei Sispe, nei VVT nėra specialistų. Tie, kurie dedasi specais, darbininko, turinčio didžiulę patirtį neklausys, jam neonoras, kad rabotiaga patarinės. Taip buvo su švieslenčių pajungimu prie tinklo. Antra – nupirkta visiškai ne tai, kas turėjo būti nupirkta už tuos pinigus. Taip ir yra, kad VVT valdo žurnalistas, matematikas ir juristas.
    Trečia – vairuotojas sąmoningai negali nepakeisti maršruto krypties. Atėjęs į troleibusą jis užveda (paleidžia e-bilieto sistemą) kuri automatiškai įjungia viską, kas būtina maršrutui. Jeigu kryptis būtų rodoma ne ta, tai ir stotelės skelbtų salone ne tas. O čia keleiviai jau netylės.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.