This article is not available in English yet, please try to use Google Translate (or any alternate) service in order to get English translation of this text, thank you!
Šiandien, 2018 m. birželio 12 d. 9:00 val., baigiasi pasiūlymų dėl 85 naujų troleibusų Kauno miestui teikimo terminas. Kaip rašėme, po to, kuomet vienas iš gamintojų kreipėsi į teismą, 2018 m. kovo 2 d. teismas priėmė sprendimą taikyti laikinąsias apsaugos priemones, t.y. stabdyti troleibusų ir jų eksploatavimui reikalingų detalių bei įrangos viešojo pirkimo (paskelbtas centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje (toliau – CVP IS) 2018-01-10, pirkimo Nr. 353743, Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje 2018 m. sausio 11 d., Nr. 2018/S 007-010969) procedūras.
Ankstesniame tekste darėme prielaidą ir ji pasitvirtino: skundas tebuvo siekis marinuoti laiką ir užtęsti viešąjį pirkimą, o jokių viešojo pirkimo procedūrų pažeidimų (ką mėgino įrodyti gamintojas) teismas nerado.
Todėl nenustebino viešojo pirkimo puslapyje 2018 m. gegužės 23 d. pasirodžiusi informacija, kad 2018 m. gegužės 7 d. teismas priėmė sprendimą panaikinti laikinąsias apsaugos priemones dėl troleibusų ir jų eksploatavimui reikalingų detalių bei įrangos viešojo pirkimo ir leisti tęsti pirkimo procedūras. Gamintojas teismo sprendimo aukštesnei instancijai nemėgino apskųsti, teismo sprendimas įsigaliojo, todėl pirkimo procedūros buvo atnaujintos.
Nors atnaujinto pirkimo sąlygos nežymiai pakoreguotos, esminių pakeitimų nėra. Visi troleibusai turi būti pristatyti ne ilgiau nei per 15 mėnesių nuo avansinio mokėjimo atlikimo dienos. Optimistiniu variantu (jeigu nebus dalyvių skundų nugalėtojo atžvilgiu ir pan.) – jeigu avansinis mokėjimas bus atliktas iki rugsėjo, troleibusai bus pristatyti iki 2019-tųjų Kalėdų.
Troleibusai bus be šiuolaikinių galimybių, t.y., be autonominės eigos. Deja, viešojo pirkimo sąlygose taip ir neatsirado pakeitimas, kurio taip labai norėjosi ir kuris šiuolaikiniam troleibusui yra žymiai svarbesnis negu ekranas, rodantis reklamas ar išmanaus telefono įkrovos rozetė. Reikalavimas, kad troleibusai turėtų autonominę eigą, taip ir neatsirado – taigi, troleibusai neturės net avarinės autonominės eigos. Liūdniausia tai, kad dėl tokio sprendimo šie troleibusai po 10 ar 15 metų bus gerokai labiau technologiškai pasenę negu dabar pasenusios yra 30-metės Škodos… Juk dabar net neturtingosios Ukrainos miestai neretai perka troleibusus, turinčius baterijas – tam, kad troleibusai galėtų apvažiuoti dėl eismo įvykių ar remontų uždarytas gatves ar net pakeisti autobusus viename ar kitame maršrute. Telieka apgailestauti, kad ir vėl nugalėjo požiūris „pigiau“, o ne „geriau“…
Ar toks rezultatas reiškia, kad tai – padėtis be išeities? Nevisiškai. Net ir tokį „neprotingą“ troleibusą įmanoma modernizuoti ir jame įdiegti autonominės eigos sistemą. Tiesa, toks modernizavimas gali kainuoti brangiau, negu šią galimybę įdiegiant iškart gamybos metu, taip pat, tokius darbus būtų galima atlikti tik pasibaigus garantinio aptarnavimo terminui. Tiesa, ar Kaune kada nors bus ryžtasi tokiai modernizacijai – nežinia. Pirmiausia sulaukime bent jau tokių, kokie perkami dabar, naujų troleibusų.