Mayor election – this Sunday. What candidates say about public transport?

Vilniaus savivaldybė ir Solaris troleibusasŠį sekmadienį Vilniuje, kaip ir daugelyje Lietuvos miestų, įvyks savivaldybių merų tiesioginių rinkimų pakartotinis balsavimas. Vilniuje liko šie du kandidatai:  dabartinis Lietuvos Respublikos Seimo narys Remigijus Šimašius, taip pat dabartinis meras Artūras Zuokas, siekiantis tapti sostinės meru jau trečiajai kadencijai.

Nors meras gal ir nebus visagalis miesto valdovas (tikėtina, kad gan stipriai pakitusi savivaldybės tarybos sudėtis irgi įtakos savivaldybės tarnautojų, taip pat savivaldybei priklausančių įmonių veiklos pokyčius), mero požiūris, darbo metodai, vizija, tikslai stipriai įtakos tai, kuria kryptimi toliau vystysis miestas.

Pirmiausia norime pasidalinti abiejų kandidatų atsakymais į 6 klausimus, kuriuos jiems pateikė Viešojo transporto nepriklausoma darbuotojų profesinė sąjunga. Kairėje pateikiami R.Šimašiaus, dešinėje – A.Zuoko atsakymai.


1) Ar Jūs planuojate privatizuoti UAB „Vilniaus viešasis transportas“?
Neplanuoju. Kokybiškų viešojo transporto paslaugų miestiečiams užtikrinimas yra savivaldybės funkcija ir pareiga. Nors yra visokių modelių, kaip tai daroma, manau, kad savivaldybės veiklos derinimas su privačiu verslu ir darbuotojų profsąjunga yra pats geriausias ir efektyviausias būdas. Todėl sieksime, kad profsąjungos būtų išgirstos ir savivaldybėje, ir mano kabinete, ir įmonės valdyboje. Manau, kad būtų sveika, kad dalį maršrutų aptarnautų privatūs vežėjai, kaip tai daroma ir kituose miestuose. Mano tikslas, kad įmonė dirbtų pelningai, kad vairuotojai laiku gautų atlyginimus, kad galėtų atsinaujinti savo parką. Privatizuoti UAB „Vilniaus viešasis transportas“ neplanuojame.
2) Ar Jūs planuojate pirkti naujų autobusų ir troleibusų vietoje pasenusių?
Pats meras ar savivaldybės administracija jų neperka, tačiau savivaldybės atstovai įmonės valdyboje turi užtikrinti įmonės atsinaujinimą, taigi, ir naujų transporto priemonių įsigijimą. Be abejo, bus perkamos naujos transporto priemonės. Ir jų turi būti tiek, kad pakaktų, ir nereikėtų nuolat remontuoti pasenusių autobusų. Taip. Vilniaus miesto savivaldybės administracija yra padavusi paraišką ir įtraukta į priemonių planą „MIESTO VIEŠOJO TRANSPORTO PRIEMONIŲ PARKO ATNAUJINIMAS“. Priemonės įgyvendinimas bus finansuojamas Sanglaudos fondo lėšomis nauju ES finansavimo laikotarpiu. Įvertinant visas finansavimui gauti reikalingas procedūras, tame tarpe ir viešųjų pirkimų, pirmos naujos transporto priemonės pasieks parkus ne anksčiau 2016 metų. Numatome atnaujinti labiausiai nusidėvėjusias transporto priemones.
3) Ar Jūs planuojate atnaujinti lietuviško troleibuso „Amber“ gamybą?
Nesuprantu, kodėl ši gamyba buvo sustabdyta. Jei šio projekto atnaujinimas įmonei ir miestiečiams, yra naudingas, jis bus atgaivintas. Šiuo metu eksploatuojami du lietuviški „Amber“ troleibusai stebimi, įvertinamos jų eksploatacinės savybės, dažniausiai pasitaikantys gedimai. Jų patikimumas šiai dienai dar kelia abejonių. Tačiau bendraujant su gamintojais iš užsienio šalių svarstoma galimybė panaudoti esamus pajėgumus elektrinių viešojo transporto priemonių surinkimui, tačiau neprisirišant prie „Amber“ tipo troleibusų.
4) Ar jūs planuojate pertvarkyti viešąjį transportą? Jei taip, – ar paprastų darbuotojų, ar „išpūstų“ įmonės vadovų etatų naikinimo sąskaita?
Jį reikia pertvarkyti vien dėl to, kad galėtumėte vežti kur kas daugiau keleivių ir vežti greičiau, patogiau, pigiau. „Išpūsti“ etatai, nepriklausomai, ar tai vadovų, ar darbuotojų, visada yra blogai. Pagrindiniai finansinės VVT situacijos gerinimo būdai yra: keleivių skaičiaus didinimas; geresnis valdymas; adekvatūs santykiai su Susisiekimo paslaugų įmone, kuri šiandien ima per didelę dalį nuo parduotų bilietų. Taip, yra planuojama tęsti Vilniaus miesto viešojo transporto optimizavimo procesą. Šiuo metu baigiamos rengti konkurso sąlygos privačiam vežėjui aptarnauti privežamuosius maršrutus su vidutinės talpos transporto priemonėmis ir keturis pagrindinius maršrutus, aptarnaujamus dideliais triašiais autobusais. Tai leis atnaujinti Vilniaus miesto viešąjį parką iki 100 naujų autobusų ir sudarys galimybę UAB „Vilniaus viešasis transportas“ nurašyti senas, morališkai pasenusias ir daug sąnaudų remontui reikalaujančias transporto priemones. Manome, kad Vilniaus mieste iki 30 proc. viešojo transporto paslaugų turėtų teikti privatūs vežėjai, o likusius 70 proc. atnaujinti UAB „Vilniaus viešasis transportas“ parkai, kuriuose nesidubliuotų vadovų ir inžinierinių techninių darbuotojų funkcijos.
5) Ar Jūs planuojate toliau išlaikyti tarpininką SĮ „Susisiekimo paslaugos“ VVT lėšomis?
„Susisiekimo paslaugos“ nėra tik tarpininkas – juk jie ir platina bilietus, ir „zuikius“ gaudo – tai labai svarbi miesto transporto funkcionavimo funkcija. Tačiau svarbiausia įmonės funkcija yra maršrutų planavimas – be šito joks transportas funkcionuoti negali. Aišku, kyla klausimas, kiek efektyviai dirba ši savivaldybės įmonė, nes panašios įmonės kitose šalyse gauna žymiai mažesnį mokestį už savo paslaugas. Planuojame, kad Savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“ turėtų tapti regionine agentūra, kuri planuotų ir gretimų savivaldybių viešojo transporto maršrutus, taip išvengiant bereikalingo maršrutų dubliavimo, o jos veiklai lėšas numatytų savivaldybių tarybos proporcingai ridai kiekvienos savivaldybės teritorijoje. Jei būtų sutarta dėl modelio, kad lėšos skiriamos tam tikru procentu iš kiekvieno vežėjo parduotų bilietų, UAB „Vilniaus viešasis transportas“ pajamos išaugtų.
6) Ar Jūs planuojate atkreipti dėmesį į tolesnius viešojo transporto įmonės nepriklausomų profsąjungų pasiūlymus pagerinti UAB „Vilniaus viešasis transportas“ darbo kokybę?
Be abejo taip. Visiškai nepriklauso nuo to, kas teikia siūlymus gerinti įmonės darbo kokybę – bet kokie protingi siūlymai privalo būti nagrinėjami. O kadangi įmonė labai svarbi miesto gyvenimui, Jūsų pasiūlymus turi nagrinėti ir vadovybė, ir valdyba, ir savivaldybė. Labai palaikau savo komandos narių iniciatyvą įsiklausyti į profsąjungos balsą ir žymiai labiau įtraukti profsąjungas į sprendimus dėl įmonės valdymo. Reorganizuojant UAB „Vilniaus autobusai“ ir UAB „Vilniaus troleibusai“ į vieną įmonę buvo sumažintas pagrinde inžinierinių techninių ir vadovaujančių darbuotojų skaičius. Tai buvo daroma atsižvelgiant ir profsąjungų nuomonę. Suprantame, kad dar yra rezervų optimizuojant įmonės darbą, todėl atliekant pertvarkąs mes tikrai įsiklausysim į profsąjungų nuomonę.

Kaip galime matyti iš mero A.Zuoko atsakymų, esant jo valiai, nei vieno naujo troleibuso Vilniaus gatvėse nepamatytume. Turbūt nenuostabu ir tai, kad Vilniaus gatvėse nebuvo progų išbandyti troleibusą AMZ/L-bus City Smile 12T, kuris keletą mėnesių tiesiog prastovėjo 2-ojo troleibusų parko teritorijoje.

Kiek žinoma, analogiškos kalbos buvo ir per A.Zuoko susitikimą su UAB „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojais, įvykusį penktadienį, 2015 m. kovo 6 dieną. Deja, minėtame renginyje dalyvauti nebuvo galimybių, tad apie jį plačiau čia ir nėra parašyta (visgi nėra abejonių, kad visiems yra žinoma šio mero pozicija troleibusus palaipsniui išnaikinti, dar likusius troleibusus remontuojant minimaliai, o imant trūkti troleibusų jie būtų keičiami autobusais).

Pateikiame vaizdo įrašą iš susitikimo su kitu kandidatu – Remigijumi Šimašiumi. Susitikimas įvyko 2015 metų rugsėjo 9 dieną UAB „Vilniaus viešasis transportas“ autobusų parke. Nors norėjosi išgirsti konkretesnius atsakymus į kai kuriuos klausimus, o kai kur, matėsi, dar nėra pakankamai žinių – visgi požiūris ir į darbo principus, ir į sprendimų priėmimų kriterijus yra akivaizdžiai kitoks nei dabartinio mero.

Štai kokiomis temomis buvo kalbama susitikime:

Susitikimo vaizdo įrašas:

Na o 2015 m. kovo mėn. 12 dieną DELFI naujienų portalas surengė kandidatų R.Šimašiaus ir A.Zuoko debatus. Juose buvo kalbama ir apie viešąjį transportą. Labai gaila, kad ir vėl neapsieita be nutylėjimų ir melo.

Pilnas debatų įrašas (© DELFI):
A. Zuokas prieš R. Šimašių: kas bus toliau?

Kviečiame pažiūrėti vaizdo įrašus ir pamąstyti, o sekmadienį būtinai dalyvauti rinkimuose – kad už Jus nenuspręstų kiti.

4 thoughts on “Mayor election – this Sunday. What candidates say about public transport?

  1. Nepamačiau, kad troleibusų parko vystymas įeitų į Šimašiaus planus. Kalbama aptakiai apie transporto priemonių atnaujinimą. Ar gilinamasi į Amber atstatymo galimybes, irgi nepanašu.

    1. Delfi debatuose R.Šimašius aiškiai sako, kad dabartinę troleibusų infrastruktūrą reikia išlaikyti, tiesa, apie apie plėtrą nekalba. Ir vienur, ir kitur kalba apie paskaičiavimą, tik iš tiesų labai abejoju, kad dabar, jau akivaizdžiai renkantis miesto kryptį, buvo paskaičiuota, kiek kainuotų troleibusų eksploatacija didžiojoje miesto dalyje (paliekant autobusus kaip privežamuosius) lyginant su dujinių ar elektrinių autobusų eksploatacija. Ir pamirštama, kad net ir dujinių (jau nekalbu apie dyzelinius) privalės labai greit atsisakyti – tai ką darys tada, ar – po mūsų nors ir tvanas?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.