Kas mokės už eksperimentinius elektrinius autobusus?

Utopija

Vilnius – miestas iniciatyvus, nors ir paskendęs skolose. Jis mėgsta pirkti itin brangius suoliukus (nors netoliese esančius fontanus užpila žemėmis), jis mėgsta skraidyti (nors tenka vaikščioti išbyrėjusiais šaligatviais, o pagrindinėse gatvėse nesunku rasti daugybę įkritusių šulinių ar elementarių duobių), jis mėgsta svajoti apie patį brangiausią viešąjį transportą, nors esamo net minimaliai sutvarkyti nesugeba. Šį kartą pakalbėkime apie dar vieną eksperimentą, kuris laukia vilniečių ir miesto svečių.

Baigiantis rinkimų maratonui, 2015 m. kovo 12 dieną, DELFI portale vykusių debatų metu  (A. Zuokas prieš R. Šimašių: kas bus toliau?) A. Zuokas pareiškė (o kitą dieną tai ištrimitavo ir savivaldybės viešųjų ryšių skyrius), kad neva Vilnius jau yra padavęs paraišką CIVITAS projektui, pagal kurį mieste atsiras 25 (!) metrų ilgio elektriniai autobusai dabartinėje 2G autobuso trasoje (Santariškės – Laisvės pr. – Stotis).

Štai ką kalbėjo ponas A.Zuokas:

Faktai:

2015-03-20_taryba-Civitas_rastas

1. Nors tuomet dar meras A.Zuokas apie dalyvavimą šiame projekte kalbėjo kaip apie jau įvykusį faktą, projektas dėl kreipimosi į CIVITAS miesto tarybos posėdyje buvo pateiktas skubos tvarka tik po savaitės, 2015 metų kovo 18 dieną. Pagal pateikto tarybai svarstyti projekto tekstą (jį ir matote kairėje pusėje), taryba nėra informuojama apie šio projekto detales ir nekontroliuoja jokių šio projekto įgyvendinimui reikalingų lėšų – šią paraišką pateikti įgaliojamas administracijos direktorius, jis taip pat skiria ir lėšas iš savivaldybės biudžeto šios paraiškos rengimui. Štai už kokį „dokumentą“ (paveikslėlis didinasi) uoliai balsavo A. Zuokui paklusni dabartinė miesto tarybos dauguma.

2. Kadangi miesto taryba nebuvo davusi tam sutikimo, o administracijos direktorius nebuvo įgaliotas atlikti tokius veiksmus – dėl projekto į programos CIVITAS koordinatorius iki miesto tarybos pritarimo negalėjo būti kreiptasi.

Dabar, po tarybos posėdžio, turbūt bus skubiai ruošiama paraiška ir bus skubiai kreipiamasi dėl dalyvavimo projekte. Visgi net ir kreipimasis dar negarantuoja to projekto laimėjimo – norinčiųjų gauti finansavimą yra ir daugiau.

3. Kaip paaiškėjo dar prieš 2015-03-18 Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdį Nr. 69, nėra nė mažiausios tikimybės, kad iš programos lėšų bus finansuojamas visų 20-ties autobusų įsigijimas (planuojama vieno tokio autobuso kaina – virš 1 mln. eurų, t.y., daugiau nei 3,5 mln. litų). Šaltinio Vilniaus miesto savivaldybėje teigimu, geriausiu atveju CIVITAS projekto pagalba bus skiriama dviems autobusams įsigyti – už likusius teks susimokėti mums. Kadangi net ir už tuos du autobusus dalį sumos tektų padengti pačiam miestui, paskaičiuokime, kiek kainuos miestui vien šių autobusų įsigijimas? – mažiausiai 18,5 mln. eurų (t.y. apie 64 mln. litų). Nepamirškime ir to, kad šiems autobusams bus būtina įrengti papildomą infrastruktūrą – tai yra įkrovos stoteles visame maršrute, nekalbant jau apie stotelių įvažų rekonstravimą ir t.t. – ar yra norinčių paskaičiuoti, kiek visa tai kainuos?

4. Dėl 25 metrų ilgio elektrinių autobusų. 25 metrų ilgio autobusas – tai ne dvigubas autobusas, tai trigubas traukinys – analogiškas tokiam, kokius neseniai nusipirko Kaunas (tik Kaunas įsigijo dėvėtus dyzelinius autobusus). Taigi, vietoj to, kad būtų paleidžiama daugiau transporto priemonių ir dažniau (kad keleiviams stotelėje reikėtų trumpiau laukti), bus paleidžiamas rečiau vienas traukinys – galėsime važiuoti „oriai“ kaip tikra banda. Vilniuje šiuo metu ilgiausios yra 18 metrų ilgio transporto priemonės, ir net joms neretai yra keblu sutilpti į stotelių įvažas. A.Zuokas kalba, kad šie autobusai būsią elektriniai. Gal dar kas pamena, koks buvo elektrinis autobusas bandomas Vilniuje – tesugebėjęs kasdien padirbti pora valandų (vėliau elementariai išsikraudavęs), kurio salone nemažą dalį užėmė akumuliatoriai. O čia mat bus tokio dydžio elektrinis autobusas, kokie šiuo metu niekur nėra eksploatuojami? Vilniečiai taps bandomaisiais triušiais ir dar už tai turės brangiai susimokėti? Kodėl nėra klausiama vilniečių, ar jie nori būti eksperimento dalyviais ir dar už tai brangiai susimokėti, ar jie pasitikės niekur iki šiol neeksploatuojamu „transportu“, kurio akumuliatorius bet kurią akimirką gali nudusti?

5. Niekas kažkodėl nemėgina domėtis tuo, kodėl kalbama apie šiuos „modernius“ autobusus ne 1G, o 2G maršruto trasoje (nors tarybos posėdžio dieną A.Zuokas pradėjo kalbėti apie išvis nežinia kokią elektrinio autobuso maršruto trasą). Juk 1G maršrute yra didžiausi keleivių srautai, transportui neabejotinai būtų pakankamai laiko stovėti stotelėse, kurio galbūt pakaktų laiko šio bandomojo autobuso akumuliatorių įkrovimui iki kitos stotelės. Atsakymas į klausimą yra pats paprasčiausias – 1G maršrutas ir toliau yra ruošiamas tramvajui. „Moderniai“ transporto priemonei.

6. O dabar pažiūrėkime, kokie gi tarybos nariai pritarė šiam projektėliui – kaip sakoma, „didvyrius“ reikia žinoti (visas šios kadencijos tarybos narių sąrašas su jų partinėmis priklausomybėmis yra čia).

2015-03-20_taryba-Civitas_balsavimas

Balsavime dalyvavo 45 tarybos nariai, iš jų 33 balsavo „už“, 9 „prieš“ ir 3 susilaikė.

Šiam pasišvaistymui lėšomis iš kiauro biudžeto pritarė „Artūro Zuoko ir Vilniaus koalicijos“, „Lenkų rinkimų akcijos ir Rusų aljanso koalicijos „Valdemaro Tomaševskio blokas“, Darbo partijos ir Lietuvos socialdemokratų partijos atstovai.

Prieš balsavo ir susilaikė nariai, priklausantys Tėvynės sąjungai-Lietuvos krikščionims demokratams, taip pat Partijai Tvarka ir teisingumas.

Kaip šį klausimą aprašė žiniasklaida? Tenka apgailestauti – ne itin išsamiai, o kai kur ir klaidinančiai (galbūt todėl, kad tekstas nurašytas nuo savivaldybės viešųjų ryšių skyriaus išplatinto pranešimo spaudai).

delfi.lt: Vilniuje – naujo transporto ambicijos

15min.lt: Vilniaus valdžia sieks įsigyti elektrinių autobusų

alfa.lt: Žengtas žingsnis Zuoko svajonės link

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Brukalų kiekiui sumažinti šis tinklalapis naudoja Akismet. Sužinokite, kaip apdorojami Jūsų komentarų duomenys.