[:lt]
Pradėkime nuo skaičių: kitąmet, 2017-taisiais, vos 200 metų skaičiuos dviračio pirmtakas drezina. Prieš 200 metų atsirado ir pirmieji arklių traukiami autobusai, dar po dešimtmečio atsirado pirmieji garu varomi autobusai, 1882 metais atsirado troleibusų pirmtakas, o dar po 13 metų, 1895 m., atsirado ir pirmieji autobusai su vidaus degimo varikliu.
Taigi, ar 200 metų yra daug? O galbūt daug yra ir 100 metų? Nors miesto atveju, gal ir pusšimčio metų pakanka, kad galėtume sakyti – rimtas jubiliejus? Turbūt vieno teisingo atsakymo nerasim.
Sugrįžkim prie troleibusų. Nors jų pirmtaką Vokietijoje išrado dr. Ernst Werner Siemens dar XIX a. pabaigoje, Vilniaus gatvėse troleibusai pasirodė žymiai vėliau ir gerokai modernesni nei jo pirmtakai. 1956 m. lapkričio 3 dieną 2 numerį gavusiu maršrutu „Antakalnis – Stotis“ į Vilniaus gatves išriedėjo pirmi septyni troleibusai. Ir troleibusų, ir jų maršrutų, ir jais pervežamų keleivių skaičiai vis didėjo. Rašoma, kad prieš dešimtmetį Vilniuje troleibusai kasdien perveždavo apie 200 tūkst. Vilniaus miesto gyventojų ir svečių – pamėginkime įsivaizduoti kas darytųsi mieste, jei visi šie žmonės staiga persėstų į asmeninius automobilius?
Viešasis transportas – viena iš miesto vizitinių kortelių. Nėra abejonių, troleibusai Lietuvos sostinės Vilniaus gyvenime buvo ir yra labai svarbūs, jie yra ir miesto įvaizdžio dalimi. Todėl labai norėtųsi, kad troleibusų atsiradimo Vilniuje 60-asis jubiliejus būtų deramai paminėtas – nepaisant to, kokią šios transporto rūšies ateitį nulems miesto valdžia.
Šis tekstas kartu yra ir atviras kreipimasis į atsakingus Vilniaus miesto savivaldybės ir jos valdomų transporto įmonių žmones, kad būtų apsispręsta ir pagaliau pasakyta, ar Vilniuje ši šventė bus švenčiama ir jei bus – kad būtų pradėta tam ruoštis.
Troleibusų jubiliejai švenčiami kitose šalyse
Pasiūlymas švęsti šį – kad ir „neapvalų“ – jubiliejų nėra unikalus pasiūlymas Vilniui – tokios šventės vyksta daugelyje pasaulio miestų. Keletas pavyzdžių:
Zalcburgas (Austrija), 75 metų jubiliejus. Renginiai vyko 5 mėnesius (balandis – rugsėjis). Išleistas pašto ženklas. Atvirų durų diena, renginiai vaikams ir suaugusiems, koncertai, istorinis troleibusas atgabentas net iš Anglijos. Renginių kalendorius: https://www.salzburg-ag.at/?eID=download&uid=1578 |
||
Gdynė (Lenkija), 70 metų jubiliejus. Surengta proginė konferencija, jubiliejaus proga buvo išleista istorinė knyga apie troleibusus, vyko atvirų durų diena troleibusų depe, miestiečius džiugino įvairių laikotarpių (11 modelių troleibusų) paradas, miesto aikštėje vyko šventė su žaidimais ir prizais, buvo organizuotas nemokamas specialus troleibusų maršrutas (kursavęs tarp troleibusų depo ir šventės vietos). Daugiau informacijos: http://www.pktgdynia.pl/index.php/70-lat-trolejbusow/?lang=en |
||
Solingenas (Vokietija), 60 metų jubiliejus. Atvirų durų diena, 4 kartų troleibusai – ir seniausi, ir naujausi troleibusai (ir iš kitų miestų), pasivažinėjimas muziejiniais troleibusais. Nuotraukų autorius: johnzebedee, daugiau nuotraukų: https://www.flickr.com/photos/trolleyfan/sets/72157630867354708/ |
||
Arnhemas (Nyderlandai), 60 metų jubiliejus. Troleibusų muziejuje šventės proga buvo prailgintas darbo laikas. Jubiliejaus dieną vėl atnaujintas eismas vienu iš troleibusų maršrutų (kelionės juo pirmomis dienomis buvo nemokamos) – šis maršrutas kurį laiką neveikė dėl intensyvių gatvių remonto darbų. Troleibusų parke vyko atvirų durų diena, o mieste – įvairių kartų troleibusų paradas (vienas troleibusas atgabentas net iš Solingeno Vokietijoje), visi norintys galėjo pasivažinėti muziejiniais troleibusais. Šventės proga miesto gyventojams buvo pristatyti tik ką įsigyti nauji Hess įmonės troleibusai. |
||
Kaunas, 50 metų jubiliejus. Troleibusams Kaune pernai sukako 50 metų. Labai šaunu, kad buvo įgyvendintas Kauno miesto muziejaus projektas – miesto gatvėmis važinėjo istoriniais vaizdais iliustruotas ir Kauno troleibusų istoriją pasakojantis troleibusas. Šio projekto dėka Kauno miesto gyventojai ir svečiai galėjo sužinoti nemažai faktų iš Kauno troleibusų istorijos. |
Kaip galėtume švęsti jubiliejų Vilniuje?
„Lietuvos paštas“: pašto ženklo nebus, bet jubiliejų įamžinti galima ir kitaip. Vienas iš gražių jubiliejaus akcentų galėjo būti pašto ženklo (ar ženklų serijos) išleidimas. Su šia iniciatyva dar 2015-tųjų vasarą buvo kreiptasi į AB „Lietuvos paštas“, o vėliau – į įmonės veiklą koordinuojančią ir pašto ženklų išleidimą tvirtinančią Susisiekimo ministeriją. Po 3 mėnesių iš ministerijos buvo gautas atsakymas, kad pasiūlymas atmestas, nes Pašto ženklų leidybos planas 2016-tiesiems metams jau patvirtintas, be to, prašymas neatitinka taisyklių, pagal kurias ženklai leidžiami tuomet, kai „juridiniam asmeniui ar įžymiai asmenybei sukanka 100 ir daugiau metų (kas 25 metus), miestui sukanka 200 ir daugiau metų (kas 25 metai)“. Dėl šios priežasties jubiliejui skirto pašto ženklo bent jau šiemet nematysime (bet idėją parėmus savivaldybei, galbūt ši idėja galės būti įgyvendinta ateityje). Tačiau, jeigu Vilniaus miesto savivaldybė ar SĮ „Susisiekimo paslaugos“ tarpininkaus, mes dar galime išvysti specialų proginį voką, taip pat – gimtadienio dieną korespondencijos žymėjimą proginiu antspaudu. |
|
Istorinė medžiaga iš archyvų: galimybė visiems pamatyti archyvines nuotraukas ar vaizdo medžiagą. Lietuvos centrinis valstybės archyvas (toliau – LCVA) turi sukaupęs neįtikėtinos istorinės medžiagos – nuotraukų, vaizdo reportažų – iš Vilniaus troleibusų istorijos. Gavus LCVA sutikimą, šiais vaizdais būtų galima dalintis Vilniaus viešajame transporte įrengtuose ekranuose, taip pat SĮSP ir judėjimo „Už troleibusus Vilniuje“ Facebook profiliuose (įgyvendinant projektą „60 Vilniaus troleibusų metų per 60 savaičių“), panaudoti jubiliejui skirtame leidinyje ar eksponavimui jubiliejaus proga papuoštame troleibuse. Šalia matote koliažą iš kelių archyvinių nuotraukų. | |
Proginės kelionės troleibusu: atrakcija miestiečiams ir svečiams. Nemažai miestų, turinčių istorines viešojo transporto priemones, pavasario – vasaros metu pagal iš anksto skelbiamą grafiką organizuoja specialius pasivažinėjimus. Šalia matote priminimą apie netrukus vyksiantį pasivažinėjimą istoriniu troleibusu Zalcburge. Kodėl tokie pat renginiai su Škoda 9Tr troleibusu negalėtų vykti ir pas mus? Troleibusas važiuotų specialiais reisais, o jo viduje galėtų būti pateikiama įvairi informacija, istorinių nuotraukų ekspozicija, ekrane demonstruojami teminiai vaizdo įrašai, o bilietus parduodantis ir tvarką prižiūrintis žmogus papasakotų apie pasaulio ir Vilniaus troleibusų istoriją, atsakytų į klausimus ir kt. | |
Atvirų durų dienos troleibusų parke: ir atrakcija, ir VT populiarinimas, ir informacijos pateikimas. Kaip ir su proginiai pasivažinėjimai, taip ir atvirų durų dienos daug kur vyksta reguliariai, o švenčių proga jos yra tiesiog būtinos. Šalia matote skelbimą apie atvirų durų dienas ir šventę, kurie vyks Česke Budejovicai (České Budějovice, Čekija) po 2 savaičių. Atvirų durų dienas organizuoti galima įvairiai – ir paruošiant išankstinę registraciją, ir kviečiant visus, galima organizuoti tikslines ekskursijas (pvz., konkursų prizininkams, mokiniams ir t.t.), troleibusų parke trumpai papasakojant apie troleibusų konstrukciją (variklis, kompresorius, srovės imtuvai ir t.t.), techninės būklės tikrinimą ir tvarkymą, nepamirštant ir troleibusų istorijos, atsakymų į lankytojų klausimus. | |
Troleibusas – paroda. Būtų šaunu, jeigu ir Vilniuje keletą mėnesių važinėtų troleibusas, ir išorėje, ir viduje pasakojantis miesto troleibusų istoriją. Siūloma, kad tai būtų vienas iš Solaris troleibusų, kursuojančių 2 maršrutu, kuris ir išorėje, ir viduje būtų papuoštas istorinėmis nuotraukomis, troleibuso viduje taip pat būtų pateikta ir papildoma tekstinė informacija. Troleibuse taip pat galėtų vykti įvairūs menininkų pasirodymai (pvz., mini Kalėdinis koncertas). Būtina sąlyga – galimybė žinoti šio troleibuso maršrutą ir konkrečią buvimo vietą. | |
Naujų troleibusų bandymai. Paskutinį kartą išbandymams skirti nauji troleibusai Vilniaus gatvėmis riedėjo 2010 metais, kuomet buvo planuojamas Vilniaus troleibusų atnaujinimas naujomis transporto priemonėmis. Galbūt pats laikas ir vėl vilniečiams pasidžiaugti naujais troleibusais? Juo labiau, prieš įsigyjant naujas transporto priemones, būtų įsitikinama vieno ar kito gamintojo įrangos kokybe, būtų lengviau apsispręsti dėl tinkamiausios komplektacijos. Šalia matote troleibusą, kuris buvo atkeliavęs į 2-ojo troleibusų parko teritoriją, tačiau Vilniaus gyventojų taip ir nevežiojo – matyt, kažkas labai nenorėjo parodyti, kad būna ir naujų puikių troleibusų. Laikas tai pakeisti – leiskim Vilniaus gyventojams keliauti šiuolaikiniais komfortiškais troleibusais! | |
Piešinių, nuotraukų ir kiti konkursai. Paruošus naudingus prizus, galima būtų organizuoti piešinių, nuotraukų, lipdinių ar kitokių meninės išraiškos priemonių konkursus, susijusius su troleibusų tematika. | |
Specialistų diskusija apie troleibusų vietą netaršaus viešojo transporto rinkoje. Kadangi ir Vilniuje, ir Kaune per pastaruosius 15 metų apie troleibusus prikalbėta daug netiesos ir mažai žinoma apie tikrąsias jų galimybes ir troleibusų sistemos vertę miestams, būtų itin naudinga organizuoti šiems klausimams skirtą konferenciją – forumą. Renginyje galėtų dalyvauti troleibusus eksploatuojančių miestų (Ryga, Liublinas, Gdynė, Zalcburgas ir pan.) atstovai, kurie papasakotų apie troleibusų reikšmę jų mieste, iššūkius, eksperimentus, galimybes ir t.t. Troleibusams skirtos įrangos gamintojų atstovai papasakotų, ar skiriasi prieš 20 ar 30 metų gaminto ir dabartinio troleibuso technologija, o transporto specialistai galėtų papasakoti apie šiuolaikinio troleibuso vietą šiuolaikiniame mieste. |
Kas ir ką gali (turi) nuveikti, kad visa tai įvyktų?
Šių idėjų įgyvendinimas praktiškai neįmanomas be miesto savivaldybės, įmonių „Susisiekimo paslaugos“ ir „Vilniaus viešasis transportas“ dalyvavimo. Tam, kad visa tai įvyktų, reikia ne tik noro – reikia ir laiko sėkmingam renginių organizavimui, reikia ir žmonių darbo ieškant rėmėjų, skleidžiant informaciją, reikia ir lėšų. Kaip vienas galimas lėšų šaltinis organizuojant šiuos renginius galėtų būti dalis pajamų, kurias įmonė „Susisiekimo paslaugos“ yra įsipareigojusi skirti viešojo transporto populiarinimui – galbūt tokie renginiai būtų daug efektyvesni populiarinant viešąjį transportą negu mineralinio vandens ar arbatos dalybos stotelėse?
Taigi, kokios reikėtų proginės atributikos (kuri galėtų būti skiriama konkursų prizininkams)?
- Leidinys „Troleibusams Vilniuje – 60 metų“. Įmonė „Vilniaus troleibusai“ ir 50, ir 55 metų jubiliejų proga buvo išleidusi nedideles knygeles, kuriose buvo pasakojama apie troleibusų istoriją, tuometinę situaciją ir perspektyvas. Naujame leidinyje galėtų būti išlaikoma ši tradicija, iliustruojant jį LCVA istorine medžiaga.
- Kalendorius (kompaktiškas stalinis ir sieninis): profesionalų darytos nuotraukos su troleibusais, taip pat panaudojant ir archyvines nuotraukas, ir futuristines vizualizacijas.
- Atšvaitas: tvirtinamas ant rankos, kabinamas ant kuprinės – praktiškas suvenyras įvairaus amžiaus viešojo transporto keleiviui.
- Proginis vokas, pašto antspaudas: pašto ženklo šiemet jau nebus, tačiau dar nevėlu jubiliejų įamžinti bent šiais būdais.
Tuo pačiu iš savivaldybės ar jos įgaliotų įmonių reikėtų ir šių dalykų:
- Dėl LCVA: reikia savivaldybės (ar jos įgaliotos įstaigos) kreipimosi į LCVA dėl nuotraukų ir video medžiagos suteikimo neatlygintinai. Tokia galimybė yra, kadangi medžiaga nebūtų naudojama komerciniais tikslais.
Dėl MediaTraffic: susitarti su MediaTraffic dėl gautos archyvinės medžiagos, taip pat informacijos apie jubiliejaus renginius transliavimo ekranuose.
Dėl naujų troleibusų bandymų: kreiptis į troleibusų gamintojus ar jų atstovus dėl troleibusų pristatymo bandymams, akcentuojant planus įsigyti naujus troleibusus. - Dėl konferencijos: užsiimti organizavimo darbais, pakviesti atstovus iš kitų miestų (Ryga, Liublinas, Gdynė, Zalcburgas ir pan.), organizuoti jų priėmimą ir kt.
Dėl renginių troleibusuose: parodai skirto Solaris troleibuso parinkimas ir kokybiškas sutvarkymas; proginėms kelionėms skirto Škoda 9Tr paruošimas, informacijos apie proginius važiavimus sklaida, aptarnaujančio personalo paruošimas.
Kaip matote, planų ir galimybių yra daug. Kas iš jų bus įgyvendinta – nežinia. Jeigu bus sulaukta savivaldybės ar jos įmonių reakcijos į šiuos pasiūlymus – būtinai informuosime.
[:ru]
Pradėkime nuo skaičių: kitąmet, 2017-taisiais, vos 200 metų skaičiuos dviračio pirmtakas drezina. Prieš 200 metų atsirado ir pirmieji arklių traukiami autobusai, dar po dešimtmečio atsirado pirmieji garu varomi autobusai, 1882 metais atsirado troleibusų pirmtakas, o dar po 13 metų, 1895 m., atsirado ir pirmieji autobusai su vidaus degimo varikliu.
Taigi, ar 200 metų yra daug? O galbūt daug yra ir 100 metų? Nors miesto atveju, gal ir pusšimčio metų pakanka, kad galėtume sakyti – rimtas jubiliejus? Turbūt vieno teisingo atsakymo nerasim.
Sugrįžkim prie troleibusų. Nors jų pirmtaką Vokietijoje išrado dr. Ernst Werner Siemens dar XIX a. pabaigoje, Vilniaus gatvėse troleibusai pasirodė žymiai vėliau ir gerokai modernesni nei jo pirmtakai. 1956 m. lapkričio 3 dieną 2 numerį gavusiu maršrutu „Antakalnis – Stotis“ į Vilniaus gatves išriedėjo pirmi septyni troleibusai. Ir troleibusų, ir jų maršrutų, ir jais pervežamų keleivių skaičiai vis didėjo. Rašoma, kad prieš dešimtmetį Vilniuje troleibusai kasdien perveždavo apie 200 tūkst. Vilniaus miesto gyventojų ir svečių – pamėginkime įsivaizduoti kas darytųsi mieste, jei visi šie žmonės staiga persėstų į asmeninius automobilius?
Viešasis transportas – viena iš miesto vizitinių kortelių. Nėra abejonių, troleibusai Lietuvos sostinės Vilniaus gyvenime buvo ir yra labai svarbūs, jie yra ir miesto įvaizdžio dalimi. Todėl labai norėtųsi, kad troleibusų atsiradimo Vilniuje 60-asis jubiliejus būtų deramai paminėtas – nepaisant to, kokią šios transporto rūšies ateitį nulems miesto valdžia.
Šis tekstas kartu yra ir atviras kreipimasis į atsakingus Vilniaus miesto savivaldybės ir jos valdomų transporto įmonių žmones, kad būtų apsispręsta ir pagaliau pasakyta, ar Vilniuje ši šventė bus švenčiama ir jei bus – kad būtų pradėta tam ruoštis.
Troleibusų jubiliejai švenčiami kitose šalyse
Pasiūlymas švęsti šį – kad ir „neapvalų“ – jubiliejų nėra unikalus pasiūlymas Vilniui – tokios šventės vyksta daugelyje pasaulio miestų. Keletas pavyzdžių:
Zalcburgas (Austrija), 75 metų jubiliejus. Renginiai vyko 5 mėnesius (balandis – rugsėjis). Išleistas pašto ženklas. Atvirų durų diena, renginiai vaikams ir suaugusiems, koncertai, istorinis troleibusas atgabentas net iš Anglijos. Renginių kalendorius: https://www.salzburg-ag.at/?eID=download&uid=1578 |
||
Gdynė (Lenkija), 70 metų jubiliejus. Surengta proginė konferencija, jubiliejaus proga buvo išleista istorinė knyga apie troleibusus, vyko atvirų durų diena troleibusų depe, miestiečius džiugino įvairių laikotarpių (11 modelių troleibusų) paradas, miesto aikštėje vyko šventė su žaidimais ir prizais, buvo organizuotas nemokamas specialus troleibusų maršrutas (kursavęs tarp troleibusų depo ir šventės vietos). Daugiau informacijos: http://www.pktgdynia.pl/index.php/70-lat-trolejbusow/?lang=en |
||
Solingenas (Vokietija), 60 metų jubiliejus. Atvirų durų diena, 4 kartų troleibusai – ir seniausi, ir naujausi troleibusai (ir iš kitų miestų), pasivažinėjimas muziejiniais troleibusais. Nuotraukų autorius: johnzebedee, daugiau nuotraukų: https://www.flickr.com/photos/trolleyfan/sets/72157630867354708/ |
||
Arnhemas (Nyderlandai), 60 metų jubiliejus. Troleibusų muziejuje šventės proga buvo prailgintas darbo laikas. Jubiliejaus dieną vėl atnaujintas eismas vienu iš troleibusų maršrutų (kelionės juo pirmomis dienomis buvo nemokamos) – šis maršrutas kurį laiką neveikė dėl intensyvių gatvių remonto darbų. Troleibusų parke vyko atvirų durų diena, o mieste – įvairių kartų troleibusų paradas (vienas troleibusas atgabentas net iš Solingeno Vokietijoje), visi norintys galėjo pasivažinėti muziejiniais troleibusais. Šventės proga miesto gyventojams buvo pristatyti tik ką įsigyti nauji Hess įmonės troleibusai. |
||
Kaunas, 50 metų jubiliejus. Troleibusams Kaune pernai sukako 50 metų. Labai šaunu, kad buvo įgyvendintas Kauno miesto muziejaus projektas – miesto gatvėmis važinėjo istoriniais vaizdais iliustruotas ir Kauno troleibusų istoriją pasakojantis troleibusas. Šio projekto dėka Kauno miesto gyventojai ir svečiai galėjo sužinoti nemažai faktų iš Kauno troleibusų istorijos. |
Kaip galėtume švęsti jubiliejų Vilniuje?
„Lietuvos paštas“: pašto ženklo nebus, bet jubiliejų įamžinti galima ir kitaip. Vienas iš gražių jubiliejaus akcentų galėjo būti pašto ženklo (ar ženklų serijos) išleidimas. Su šia iniciatyva dar 2015-tųjų vasarą buvo kreiptasi į AB „Lietuvos paštas“, o vėliau – į įmonės veiklą koordinuojančią ir pašto ženklų išleidimą tvirtinančią Susisiekimo ministeriją. Po 3 mėnesių iš ministerijos buvo gautas atsakymas, kad pasiūlymas atmestas, nes Pašto ženklų leidybos planas 2016-tiesiems metams jau patvirtintas, be to, prašymas neatitinka taisyklių, pagal kurias ženklai leidžiami tuomet, kai „juridiniam asmeniui ar įžymiai asmenybei sukanka 100 ir daugiau metų (kas 25 metus), miestui sukanka 200 ir daugiau metų (kas 25 metai)“. Dėl šios priežasties jubiliejui skirto pašto ženklo bent jau šiemet nematysime (bet idėją parėmus savivaldybei, galbūt ši idėja galės būti įgyvendinta ateityje). Tačiau, jeigu Vilniaus miesto savivaldybė ar SĮ „Susisiekimo paslaugos“ tarpininkaus, mes dar galime išvysti specialų proginį voką, taip pat – gimtadienio dieną korespondencijos žymėjimą proginiu antspaudu. |
|
Istorinė medžiaga iš archyvų: galimybė visiems pamatyti archyvines nuotraukas ar vaizdo medžiagą. Lietuvos centrinis valstybės archyvas (toliau – LCVA) turi sukaupęs neįtikėtinos istorinės medžiagos – nuotraukų, vaizdo reportažų – iš Vilniaus troleibusų istorijos. Gavus LCVA sutikimą, šiais vaizdais būtų galima dalintis Vilniaus viešajame transporte įrengtuose ekranuose, taip pat SĮSP ir judėjimo „Už troleibusus Vilniuje“ Facebook profiliuose (įgyvendinant projektą „60 Vilniaus troleibusų metų per 60 savaičių“), panaudoti jubiliejui skirtame leidinyje ar eksponavimui jubiliejaus proga papuoštame troleibuse. Šalia matote koliažą iš kelių archyvinių nuotraukų. | |
Proginės kelionės troleibusu: atrakcija miestiečiams ir svečiams. Nemažai miestų, turinčių istorines viešojo transporto priemones, pavasario – vasaros metu pagal iš anksto skelbiamą grafiką organizuoja specialius pasivažinėjimus. Šalia matote priminimą apie netrukus vyksiantį pasivažinėjimą istoriniu troleibusu Zalcburge. Kodėl tokie pat renginiai su Škoda 9Tr troleibusu negalėtų vykti ir pas mus? Troleibusas važiuotų specialiais reisais, o jo viduje galėtų būti pateikiama įvairi informacija, istorinių nuotraukų ekspozicija, ekrane demonstruojami teminiai vaizdo įrašai, o bilietus parduodantis ir tvarką prižiūrintis žmogus papasakotų apie pasaulio ir Vilniaus troleibusų istoriją, atsakytų į klausimus ir kt. | |
Atvirų durų dienos troleibusų parke: ir atrakcija, ir VT populiarinimas, ir informacijos pateikimas. Kaip ir su proginiai pasivažinėjimai, taip ir atvirų durų dienos daug kur vyksta reguliariai, o švenčių proga jos yra tiesiog būtinos. Šalia matote skelbimą apie atvirų durų dienas ir šventę, kurie vyks Česke Budejovicai (České Budějovice, Čekija) po 2 savaičių. Atvirų durų dienas organizuoti galima įvairiai – ir paruošiant išankstinę registraciją, ir kviečiant visus, galima organizuoti tikslines ekskursijas (pvz., konkursų prizininkams, mokiniams ir t.t.), troleibusų parke trumpai papasakojant apie troleibusų konstrukciją (variklis, kompresorius, srovės imtuvai ir t.t.), techninės būklės tikrinimą ir tvarkymą, nepamirštant ir troleibusų istorijos, atsakymų į lankytojų klausimus. | |
Troleibusas – paroda. Būtų šaunu, jeigu ir Vilniuje keletą mėnesių važinėtų troleibusas, ir išorėje, ir viduje pasakojantis miesto troleibusų istoriją. Siūloma, kad tai būtų vienas iš Solaris troleibusų, kursuojančių 2 maršrutu, kuris ir išorėje, ir viduje būtų papuoštas istorinėmis nuotraukomis, troleibuso viduje taip pat būtų pateikta ir papildoma tekstinė informacija. Troleibuse taip pat galėtų vykti įvairūs menininkų pasirodymai (pvz., mini Kalėdinis koncertas). Būtina sąlyga – galimybė žinoti šio troleibuso maršrutą ir konkrečią buvimo vietą. | |
Naujų troleibusų bandymai. Paskutinį kartą išbandymams skirti nauji troleibusai Vilniaus gatvėmis riedėjo 2010 metais, kuomet buvo planuojamas Vilniaus troleibusų atnaujinimas naujomis transporto priemonėmis. Galbūt pats laikas ir vėl vilniečiams pasidžiaugti naujais troleibusais? Juo labiau, prieš įsigyjant naujas transporto priemones, būtų įsitikinama vieno ar kito gamintojo įrangos kokybe, būtų lengviau apsispręsti dėl tinkamiausios komplektacijos. Šalia matote troleibusą, kuris buvo atkeliavęs į 2-ojo troleibusų parko teritoriją, tačiau Vilniaus gyventojų taip ir nevežiojo – matyt, kažkas labai nenorėjo parodyti, kad būna ir naujų puikių troleibusų. Laikas tai pakeisti – leiskim Vilniaus gyventojams keliauti šiuolaikiniais komfortiškais troleibusais! | |
Piešinių, nuotraukų ir kiti konkursai. Paruošus naudingus prizus, galima būtų organizuoti piešinių, nuotraukų, lipdinių ar kitokių meninės išraiškos priemonių konkursus, susijusius su troleibusų tematika. | |
Specialistų diskusija apie troleibusų vietą netaršaus viešojo transporto rinkoje. Kadangi ir Vilniuje, ir Kaune per pastaruosius 15 metų apie troleibusus prikalbėta daug netiesos ir mažai žinoma apie tikrąsias jų galimybes ir troleibusų sistemos vertę miestams, būtų itin naudinga organizuoti šiems klausimams skirtą konferenciją – forumą. Renginyje galėtų dalyvauti troleibusus eksploatuojančių miestų (Ryga, Liublinas, Gdynė, Zalcburgas ir pan.) atstovai, kurie papasakotų apie troleibusų reikšmę jų mieste, iššūkius, eksperimentus, galimybes ir t.t. Troleibusams skirtos įrangos gamintojų atstovai papasakotų, ar skiriasi prieš 20 ar 30 metų gaminto ir dabartinio troleibuso technologija, o transporto specialistai galėtų papasakoti apie šiuolaikinio troleibuso vietą šiuolaikiniame mieste. |
Kas ir ką gali (turi) nuveikti, kad visa tai įvyktų?
Šių idėjų įgyvendinimas praktiškai neįmanomas be miesto savivaldybės, įmonių „Susisiekimo paslaugos“ ir „Vilniaus viešasis transportas“ dalyvavimo. Tam, kad visa tai įvyktų, reikia ne tik noro – reikia ir laiko sėkmingam renginių organizavimui, reikia ir žmonių darbo ieškant rėmėjų, skleidžiant informaciją, reikia ir lėšų. Kaip vienas galimas lėšų šaltinis organizuojant šiuos renginius galėtų būti dalis pajamų, kurias įmonė „Susisiekimo paslaugos“ yra įsipareigojusi skirti viešojo transporto populiarinimui – galbūt tokie renginiai būtų daug efektyvesni populiarinant viešąjį transportą negu mineralinio vandens ar arbatos dalybos stotelėse?
Taigi, kokios reikėtų proginės atributikos (kuri galėtų būti skiriama konkursų prizininkams)?
- Leidinys „Troleibusams Vilniuje – 60 metų“. Įmonė „Vilniaus troleibusai“ ir 50, ir 55 metų jubiliejų proga buvo išleidusi nedideles knygeles, kuriose buvo pasakojama apie troleibusų istoriją, tuometinę situaciją ir perspektyvas. Naujame leidinyje galėtų būti išlaikoma ši tradicija, iliustruojant jį LCVA istorine medžiaga.
- Kalendorius (kompaktiškas stalinis ir sieninis): profesionalų darytos nuotraukos su troleibusais, taip pat panaudojant ir archyvines nuotraukas, ir futuristines vizualizacijas.
- Atšvaitas: tvirtinamas ant rankos, kabinamas ant kuprinės – praktiškas suvenyras įvairaus amžiaus viešojo transporto keleiviui.
- Proginis vokas, pašto antspaudas: pašto ženklo šiemet jau nebus, tačiau dar nevėlu jubiliejų įamžinti bent šiais būdais.
Tuo pačiu iš savivaldybės ar jos įgaliotų įmonių reikėtų ir šių dalykų:
- Dėl LCVA: reikia savivaldybės (ar jos įgaliotos įstaigos) kreipimosi į LCVA dėl nuotraukų ir video medžiagos suteikimo neatlygintinai. Tokia galimybė yra, kadangi medžiaga nebūtų naudojama komerciniais tikslais.
Dėl MediaTraffic: susitarti su MediaTraffic dėl gautos archyvinės medžiagos, taip pat informacijos apie jubiliejaus renginius transliavimo ekranuose.
Dėl naujų troleibusų bandymų: kreiptis į troleibusų gamintojus ar jų atstovus dėl troleibusų pristatymo bandymams, akcentuojant planus įsigyti naujus troleibusus. - Dėl konferencijos: užsiimti organizavimo darbais, pakviesti atstovus iš kitų miestų (Ryga, Liublinas, Gdynė, Zalcburgas ir pan.), organizuoti jų priėmimą ir kt.
Dėl renginių troleibusuose: parodai skirto Solaris troleibuso parinkimas ir kokybiškas sutvarkymas; proginėms kelionėms skirto Škoda 9Tr paruošimas, informacijos apie proginius važiavimus sklaida, aptarnaujančio personalo paruošimas.
Kaip matote, planų ir galimybių yra daug. Kas iš jų bus įgyvendinta – nežinia. Jeigu bus sulaukta savivaldybės ar jos įmonių reakcijos į šiuos pasiūlymus – būtinai informuosime.
[:en]
Pradėkime nuo skaičių: kitąmet, 2017-taisiais, vos 200 metų skaičiuos dviračio pirmtakas drezina. Prieš 200 metų atsirado ir pirmieji arklių traukiami autobusai, dar po dešimtmečio atsirado pirmieji garu varomi autobusai, 1882 metais atsirado troleibusų pirmtakas, o dar po 13 metų, 1895 m., atsirado ir pirmieji autobusai su vidaus degimo varikliu.
Taigi, ar 200 metų yra daug? O galbūt daug yra ir 100 metų? Nors miesto atveju, gal ir pusšimčio metų pakanka, kad galėtume sakyti – rimtas jubiliejus? Turbūt vieno teisingo atsakymo nerasim.
Sugrįžkim prie troleibusų. Nors jų pirmtaką Vokietijoje išrado dr. Ernst Werner Siemens dar XIX a. pabaigoje, Vilniaus gatvėse troleibusai pasirodė žymiai vėliau ir gerokai modernesni nei jo pirmtakai. 1956 m. lapkričio 3 dieną 2 numerį gavusiu maršrutu „Antakalnis – Stotis“ į Vilniaus gatves išriedėjo pirmi septyni troleibusai. Ir troleibusų, ir jų maršrutų, ir jais pervežamų keleivių skaičiai vis didėjo. Rašoma, kad prieš dešimtmetį Vilniuje troleibusai kasdien perveždavo apie 200 tūkst. Vilniaus miesto gyventojų ir svečių – pamėginkime įsivaizduoti kas darytųsi mieste, jei visi šie žmonės staiga persėstų į asmeninius automobilius?
Viešasis transportas – viena iš miesto vizitinių kortelių. Nėra abejonių, troleibusai Lietuvos sostinės Vilniaus gyvenime buvo ir yra labai svarbūs, jie yra ir miesto įvaizdžio dalimi. Todėl labai norėtųsi, kad troleibusų atsiradimo Vilniuje 60-asis jubiliejus būtų deramai paminėtas – nepaisant to, kokią šios transporto rūšies ateitį nulems miesto valdžia.
Šis tekstas kartu yra ir atviras kreipimasis į atsakingus Vilniaus miesto savivaldybės ir jos valdomų transporto įmonių žmones, kad būtų apsispręsta ir pagaliau pasakyta, ar Vilniuje ši šventė bus švenčiama ir jei bus – kad būtų pradėta tam ruoštis.
Troleibusų jubiliejai švenčiami kitose šalyse
Pasiūlymas švęsti šį – kad ir „neapvalų“ – jubiliejų nėra unikalus pasiūlymas Vilniui – tokios šventės vyksta daugelyje pasaulio miestų. Keletas pavyzdžių:
Zalcburgas (Austrija), 75 metų jubiliejus. Renginiai vyko 5 mėnesius (balandis – rugsėjis). Išleistas pašto ženklas. Atvirų durų diena, renginiai vaikams ir suaugusiems, koncertai, istorinis troleibusas atgabentas net iš Anglijos. Renginių kalendorius: https://www.salzburg-ag.at/?eID=download&uid=1578 |
||
Gdynė (Lenkija), 70 metų jubiliejus. Surengta proginė konferencija, jubiliejaus proga buvo išleista istorinė knyga apie troleibusus, vyko atvirų durų diena troleibusų depe, miestiečius džiugino įvairių laikotarpių (11 modelių troleibusų) paradas, miesto aikštėje vyko šventė su žaidimais ir prizais, buvo organizuotas nemokamas specialus troleibusų maršrutas (kursavęs tarp troleibusų depo ir šventės vietos). Daugiau informacijos: http://www.pktgdynia.pl/index.php/70-lat-trolejbusow/?lang=en |
||
Solingenas (Vokietija), 60 metų jubiliejus. Atvirų durų diena, 4 kartų troleibusai – ir seniausi, ir naujausi troleibusai (ir iš kitų miestų), pasivažinėjimas muziejiniais troleibusais. Nuotraukų autorius: johnzebedee, daugiau nuotraukų: https://www.flickr.com/photos/trolleyfan/sets/72157630867354708/ |
||
Arnhemas (Nyderlandai), 60 metų jubiliejus. Troleibusų muziejuje šventės proga buvo prailgintas darbo laikas. Jubiliejaus dieną vėl atnaujintas eismas vienu iš troleibusų maršrutų (kelionės juo pirmomis dienomis buvo nemokamos) – šis maršrutas kurį laiką neveikė dėl intensyvių gatvių remonto darbų. Troleibusų parke vyko atvirų durų diena, o mieste – įvairių kartų troleibusų paradas (vienas troleibusas atgabentas net iš Solingeno Vokietijoje), visi norintys galėjo pasivažinėti muziejiniais troleibusais. Šventės proga miesto gyventojams buvo pristatyti tik ką įsigyti nauji Hess įmonės troleibusai. |
||
Kaunas, 50 metų jubiliejus. Troleibusams Kaune pernai sukako 50 metų. Labai šaunu, kad buvo įgyvendintas Kauno miesto muziejaus projektas – miesto gatvėmis važinėjo istoriniais vaizdais iliustruotas ir Kauno troleibusų istoriją pasakojantis troleibusas. Šio projekto dėka Kauno miesto gyventojai ir svečiai galėjo sužinoti nemažai faktų iš Kauno troleibusų istorijos. |
Kaip galėtume švęsti jubiliejų Vilniuje?
„Lietuvos paštas“: pašto ženklo nebus, bet jubiliejų įamžinti galima ir kitaip. Vienas iš gražių jubiliejaus akcentų galėjo būti pašto ženklo (ar ženklų serijos) išleidimas. Su šia iniciatyva dar 2015-tųjų vasarą buvo kreiptasi į AB „Lietuvos paštas“, o vėliau – į įmonės veiklą koordinuojančią ir pašto ženklų išleidimą tvirtinančią Susisiekimo ministeriją. Po 3 mėnesių iš ministerijos buvo gautas atsakymas, kad pasiūlymas atmestas, nes Pašto ženklų leidybos planas 2016-tiesiems metams jau patvirtintas, be to, prašymas neatitinka taisyklių, pagal kurias ženklai leidžiami tuomet, kai „juridiniam asmeniui ar įžymiai asmenybei sukanka 100 ir daugiau metų (kas 25 metus), miestui sukanka 200 ir daugiau metų (kas 25 metai)“. Dėl šios priežasties jubiliejui skirto pašto ženklo bent jau šiemet nematysime (bet idėją parėmus savivaldybei, galbūt ši idėja galės būti įgyvendinta ateityje). Tačiau, jeigu Vilniaus miesto savivaldybė ar SĮ „Susisiekimo paslaugos“ tarpininkaus, mes dar galime išvysti specialų proginį voką, taip pat – gimtadienio dieną korespondencijos žymėjimą proginiu antspaudu. |
|
Istorinė medžiaga iš archyvų: galimybė visiems pamatyti archyvines nuotraukas ar vaizdo medžiagą. Lietuvos centrinis valstybės archyvas (toliau – LCVA) turi sukaupęs neįtikėtinos istorinės medžiagos – nuotraukų, vaizdo reportažų – iš Vilniaus troleibusų istorijos. Gavus LCVA sutikimą, šiais vaizdais būtų galima dalintis Vilniaus viešajame transporte įrengtuose ekranuose, taip pat SĮSP ir judėjimo „Už troleibusus Vilniuje“ Facebook profiliuose (įgyvendinant projektą „60 Vilniaus troleibusų metų per 60 savaičių“), panaudoti jubiliejui skirtame leidinyje ar eksponavimui jubiliejaus proga papuoštame troleibuse. Šalia matote koliažą iš kelių archyvinių nuotraukų. | |
Proginės kelionės troleibusu: atrakcija miestiečiams ir svečiams. Nemažai miestų, turinčių istorines viešojo transporto priemones, pavasario – vasaros metu pagal iš anksto skelbiamą grafiką organizuoja specialius pasivažinėjimus. Šalia matote priminimą apie netrukus vyksiantį pasivažinėjimą istoriniu troleibusu Zalcburge. Kodėl tokie pat renginiai su Škoda 9Tr troleibusu negalėtų vykti ir pas mus? Troleibusas važiuotų specialiais reisais, o jo viduje galėtų būti pateikiama įvairi informacija, istorinių nuotraukų ekspozicija, ekrane demonstruojami teminiai vaizdo įrašai, o bilietus parduodantis ir tvarką prižiūrintis žmogus papasakotų apie pasaulio ir Vilniaus troleibusų istoriją, atsakytų į klausimus ir kt. | |
Atvirų durų dienos troleibusų parke: ir atrakcija, ir VT populiarinimas, ir informacijos pateikimas. Kaip ir su proginiai pasivažinėjimai, taip ir atvirų durų dienos daug kur vyksta reguliariai, o švenčių proga jos yra tiesiog būtinos. Šalia matote skelbimą apie atvirų durų dienas ir šventę, kurie vyks Česke Budejovicai (České Budějovice, Čekija) po 2 savaičių. Atvirų durų dienas organizuoti galima įvairiai – ir paruošiant išankstinę registraciją, ir kviečiant visus, galima organizuoti tikslines ekskursijas (pvz., konkursų prizininkams, mokiniams ir t.t.), troleibusų parke trumpai papasakojant apie troleibusų konstrukciją (variklis, kompresorius, srovės imtuvai ir t.t.), techninės būklės tikrinimą ir tvarkymą, nepamirštant ir troleibusų istorijos, atsakymų į lankytojų klausimus. | |
Troleibusas – paroda. Būtų šaunu, jeigu ir Vilniuje keletą mėnesių važinėtų troleibusas, ir išorėje, ir viduje pasakojantis miesto troleibusų istoriją. Siūloma, kad tai būtų vienas iš Solaris troleibusų, kursuojančių 2 maršrutu, kuris ir išorėje, ir viduje būtų papuoštas istorinėmis nuotraukomis, troleibuso viduje taip pat būtų pateikta ir papildoma tekstinė informacija. Troleibuse taip pat galėtų vykti įvairūs menininkų pasirodymai (pvz., mini Kalėdinis koncertas). Būtina sąlyga – galimybė žinoti šio troleibuso maršrutą ir konkrečią buvimo vietą. | |
Naujų troleibusų bandymai. Paskutinį kartą išbandymams skirti nauji troleibusai Vilniaus gatvėmis riedėjo 2010 metais, kuomet buvo planuojamas Vilniaus troleibusų atnaujinimas naujomis transporto priemonėmis. Galbūt pats laikas ir vėl vilniečiams pasidžiaugti naujais troleibusais? Juo labiau, prieš įsigyjant naujas transporto priemones, būtų įsitikinama vieno ar kito gamintojo įrangos kokybe, būtų lengviau apsispręsti dėl tinkamiausios komplektacijos. Šalia matote troleibusą, kuris buvo atkeliavęs į 2-ojo troleibusų parko teritoriją, tačiau Vilniaus gyventojų taip ir nevežiojo – matyt, kažkas labai nenorėjo parodyti, kad būna ir naujų puikių troleibusų. Laikas tai pakeisti – leiskim Vilniaus gyventojams keliauti šiuolaikiniais komfortiškais troleibusais! | |
Piešinių, nuotraukų ir kiti konkursai. Paruošus naudingus prizus, galima būtų organizuoti piešinių, nuotraukų, lipdinių ar kitokių meninės išraiškos priemonių konkursus, susijusius su troleibusų tematika. | |
Specialistų diskusija apie troleibusų vietą netaršaus viešojo transporto rinkoje. Kadangi ir Vilniuje, ir Kaune per pastaruosius 15 metų apie troleibusus prikalbėta daug netiesos ir mažai žinoma apie tikrąsias jų galimybes ir troleibusų sistemos vertę miestams, būtų itin naudinga organizuoti šiems klausimams skirtą konferenciją – forumą. Renginyje galėtų dalyvauti troleibusus eksploatuojančių miestų (Ryga, Liublinas, Gdynė, Zalcburgas ir pan.) atstovai, kurie papasakotų apie troleibusų reikšmę jų mieste, iššūkius, eksperimentus, galimybes ir t.t. Troleibusams skirtos įrangos gamintojų atstovai papasakotų, ar skiriasi prieš 20 ar 30 metų gaminto ir dabartinio troleibuso technologija, o transporto specialistai galėtų papasakoti apie šiuolaikinio troleibuso vietą šiuolaikiniame mieste. |
Kas ir ką gali (turi) nuveikti, kad visa tai įvyktų?
Šių idėjų įgyvendinimas praktiškai neįmanomas be miesto savivaldybės, įmonių „Susisiekimo paslaugos“ ir „Vilniaus viešasis transportas“ dalyvavimo. Tam, kad visa tai įvyktų, reikia ne tik noro – reikia ir laiko sėkmingam renginių organizavimui, reikia ir žmonių darbo ieškant rėmėjų, skleidžiant informaciją, reikia ir lėšų. Kaip vienas galimas lėšų šaltinis organizuojant šiuos renginius galėtų būti dalis pajamų, kurias įmonė „Susisiekimo paslaugos“ yra įsipareigojusi skirti viešojo transporto populiarinimui – galbūt tokie renginiai būtų daug efektyvesni populiarinant viešąjį transportą negu mineralinio vandens ar arbatos dalybos stotelėse?
Taigi, kokios reikėtų proginės atributikos (kuri galėtų būti skiriama konkursų prizininkams)?
- Leidinys „Troleibusams Vilniuje – 60 metų“. Įmonė „Vilniaus troleibusai“ ir 50, ir 55 metų jubiliejų proga buvo išleidusi nedideles knygeles, kuriose buvo pasakojama apie troleibusų istoriją, tuometinę situaciją ir perspektyvas. Naujame leidinyje galėtų būti išlaikoma ši tradicija, iliustruojant jį LCVA istorine medžiaga.
- Kalendorius (kompaktiškas stalinis ir sieninis): profesionalų darytos nuotraukos su troleibusais, taip pat panaudojant ir archyvines nuotraukas, ir futuristines vizualizacijas.
- Atšvaitas: tvirtinamas ant rankos, kabinamas ant kuprinės – praktiškas suvenyras įvairaus amžiaus viešojo transporto keleiviui.
- Proginis vokas, pašto antspaudas: pašto ženklo šiemet jau nebus, tačiau dar nevėlu jubiliejų įamžinti bent šiais būdais.
Tuo pačiu iš savivaldybės ar jos įgaliotų įmonių reikėtų ir šių dalykų:
- Dėl LCVA: reikia savivaldybės (ar jos įgaliotos įstaigos) kreipimosi į LCVA dėl nuotraukų ir video medžiagos suteikimo neatlygintinai. Tokia galimybė yra, kadangi medžiaga nebūtų naudojama komerciniais tikslais.
Dėl MediaTraffic: susitarti su MediaTraffic dėl gautos archyvinės medžiagos, taip pat informacijos apie jubiliejaus renginius transliavimo ekranuose.
Dėl naujų troleibusų bandymų: kreiptis į troleibusų gamintojus ar jų atstovus dėl troleibusų pristatymo bandymams, akcentuojant planus įsigyti naujus troleibusus. - Dėl konferencijos: užsiimti organizavimo darbais, pakviesti atstovus iš kitų miestų (Ryga, Liublinas, Gdynė, Zalcburgas ir pan.), organizuoti jų priėmimą ir kt.
Dėl renginių troleibusuose: parodai skirto Solaris troleibuso parinkimas ir kokybiškas sutvarkymas; proginėms kelionėms skirto Škoda 9Tr paruošimas, informacijos apie proginius važiavimus sklaida, aptarnaujančio personalo paruošimas.
Kaip matote, planų ir galimybių yra daug. Kas iš jų bus įgyvendinta – nežinia. Jeigu bus sulaukta savivaldybės ar jos įmonių reakcijos į šiuos pasiūlymus – būtinai informuosime.
[:]