Dažnai naudojamės viena ar kita paslauga ir
negalvojame,
kas ir ką turi nuveikti, kad ta
paslauga galėtume pasinaudoti. Viešojo transporto organizavimas nėra paprastas:
reikia ne tik žinoti keleivių
srautus, tačiau ir suplanuoti, kiek ir kokių transporto priemonių turi vieną ar
kitą
dieną išvažiuoti į maršrutus
(taigi, būtina stebėti, kiek ir ko yra sugedę ir kas bus ar nebus laiku
pataisyta),
kiek reikia vairuotojų tuose
maršrutuose (ir ar bus žmonių pakeisti, pvz., susirgusį ar atostogaujantį), kiek
skirsis reiso trukmė rytinio piko
metu ir savaitgalį, kiek tiksliai laiko kiekvienas vairuotojas dirbs kiekvieną
dieną, o kur dar reagavimas į eismo
įvykius, nenumatytas spūstis. Tačiau kartais, net ir kruopščiai planuojant, gali
prireikti papildomų finansinių
išteklių, todėl mini
paskolos internetu gali tapti
patogiu sprendimu.
Sunku ir įsivaizduoti, kaip tokia sudėtinga sistema
buvo
koordinuojama rankiniu būdu, kuomet nebuvo šiuolaikinių technologijų. Dabar šį
darbą
atlikti padeda įvairi programinė įranga, kuri ir padeda organizuoti darbą
viešojo
transporto įmonei, ir, tuo pačiu, leidžia matyti dalį šio darbo rezultatų (pvz.,
viešojo transporto tvarkaraščius ir planuoti savo keliones) mums, keleiviams.
Vilniuje, kaip ir daugelyje kitų Lietuvos miestų,
viešojo transporto įmonėms padeda UAB „Merakas“ sukurta programinė įranga. Kaip
rašoma įmonės tinklapyje, ši
įmonė jau 26 metus
kuria ir vysto programas, skirtas ne tik viešojo transporto eismo planavimui ir
koordinavimui („Pikas”), bet ir eismo tvarkaraščių pateikimui
internete
ir mobiliame telefone („PikasWWW”), eismo kontrolei, valdymui ir
apskaitai („PikasGPS”), vairuotojų darbo planavimui ir apskaitai
(„Mobis”)
ir transporto priemonių techninių apžiūrų ir remontų planavimui
(„Ratas”).
Buvo tikėtasi pakalbinti šios įmonės atstovą,
daugiau
sužinoti apie šių programų veikimą ir galimybes (kurios galbūt yra, tačiau jūs
apie
tai net ir nežinote). Deja, įmonės vadovas, iš pradžių lyg ir noriai žadėjęs į
klausimus atsakyti, gavęs klausimų sąrašą pastebėjo korektūros klaidą –
praleistą
žodį viename sakinyje – ir į klausimus atsakyti atsisakė:
Žiniasklaidai nerūpi, kad teikiant duomenis, yra ne vietoje padėtas
kablelis.
Jūsų padaryta klaida man kelia neatsakingumą už skleidžiamą informaciją.
R.
Teko tik išreikšti apgailestavimą dėl tokio įspūdžio
susidarymo. Kaip žinia, ši veikla nėra apmokama, tam skiriamas asmeninis laikas
(dažniausiai tai – vėlyvas vakaras), tad nenuostabu, jog padaromos ir tokios
klaidos…
Todėl toliau tiesiog susipažinkite su pateiktais klausimais – galbūt netgi jų
dėka
sužinosite kažką naujo.
- Jūsų interneto svetainėje išvardintas ne vienas
miestas, naudojantis jūsų programinę įrangą. Kuris miestas, kuri įmonė buvo
pirmieji, pradėję naudoti šią įrangą, kelintais metais tai buvo, ar
sudėtinga
buvo pradžia?
- Ar programos vystomos (taisomos klaidos,
įvedamos
papildomos galimybės)? Jei taip – gal galite trumpai apie tai papasakoti?
- Ar aukščiau paminėtos jūsų sukurtos programos
tarpusavyje integruotos? Ar klientai įsigyja (ir naudoja) visas šias
programas?
- Viešojo transporto keleiviai mato programos
„Pikas
WWW“ darbą. Pakalbėkime apie konkrečias šios programos galimybes.
Ar sistema galėtų rodyti ne teoriškai, bet realiai tą dieną maršrutuose
dirbančias žemagrindes transporto priemones?
- Planuojant kelionę, atsižvelgiama tik į
transporto
judėjimą pagal tvarkaraštį. Eismo spūstys, transporto priemonių gedimai nėra
matomi. Vienų miestų žemėlapiuose rodomas garažinis numeris ir transporto
priemonės greitis, kitur rodomas tik greitis. Ar nėra planuojamos galimybės
rodyti ir tai, ar laiku transporto priemonė važiuoja (ar atsilieka/skuba
pagal
grafiką), taip pat, pasirinkus konkretų autobusų ar troleibusą, pažiūrėti,
kada,
atsižvelgiant į jo realų judėjimą, jis bus tam tikrose stotelėse?
- Kodėl skirtinguose miestuose naudojami
skirtingi
žemėlapiai, pvz., Kaune ar Liepojoje – OpenStreetMap, o Vilniuje – Google
Maps?
- Dėl įvairių priežasčių (planuotai ar
neplanuotai)
miestuose būna lakinai pakeičiamos viešojo transporto (ar tam tikrų
maršrutų)
trasos. Ar yra galimybė sistemoje ne tik įkelti tvarkaraščius, tačiau ir
patalpinti papildomą informaciją (pvz., informacinį banerį)?
- Funkcija „Greičiausio maršruto planavimas“.
Galbūt
turite duomenų, ar dažnai šia funkcija naudojamasi? Ar žmonės naudojasi
galimybe
planuojant maršrutą įvesti ne tik stotelės pavadinimą, bet ir konkretų
adresą?
Dėl kokių priežasčių, naudojant šią funkciją, kartais parenkami aplinkiniai
maršrutai, siūlomas persėdimas ne pačiose patogiausiose stotelėse (bet ten,
kur
reikia paeiti) ir pan.?
- Pakalbėkime apie dviejų ar daugiau maršrutų
tvarkaraščių tarpusavio derinimą. Viešojo transporto keleiviai neretai
skundžiasi, kad viena kryptimi važiuojančios skirtingų maršrutų transporto
priemonės suvažiuoja vienu metu, o į jas nespėjus – tenka gan ilgai laukti
kito
„traukinuko“. Tvarkaraščių sudarytojai tuo tarpu ginasi, kad derinti kelių
maršrutų reisus tarpusavyje itin sudėtinga, nes skiriasi skirtingų maršrutų
trasos nuvažiavimo laikas, skirtingi transporto priemonių skaičiai ir kita.
Ar
iš tiesų nėra galimybių derinti ne tik to maršruto skirtingus reisus, bet ir
skirtingų maršrutų, vykstančių ta pačia kryptimi, reisų tam tikroje
stotelėje?
- Nemažai žmonių skundžiasi lėtai judančiu
viešuoju
transportu, nors ir techninės galimybės, ir gatvių būklė tai leistų.
Priežastis
– tokie yra tvarkaraščiai, dar daugiau – viešojo transporto priemonėms
draudžiama anksčiau atvykti į stotelę. Pabrėžiu – ne per anksti išvykti iš
stotelės, bet per anksti į ją atvykti. Ar sistema stebi ir fiksuoja laiką,
kuomet autobusas/troleibusas atvyksta į stotelę ar visgi laiką, kada jis
išvyksta iš stotelės?
- Kartais tenka išgirsti apie tai, kad kai kurie
viešojo transporto vairuotojai važiuoja viršydami leistiną greitį. Ar
sistema
praneša dispečeriams (o gal kitu būdu), kuomet vairuotojai viršija leistiną
greitį tam tikroje vietoje?
- Kokias matote šių programų vystymo galimybes?
Ar
numatoma jas papildyti kokiomis nors naujomis funkcijomis?