Skoda 15Tr trolleybuses are finally in route 7. For how long?

Škoda 15Tr (2603), 2014-09-04Kai kurie nuolat 7 troleibusų maršrutu keliaujantys žmonės vakar turbūt buvo gerokai nustebę, kai pamatė atvažiuojantį niekados šiame maršrute nematytą dvigubą troleibusą. Pagaliau galime nedrąsiai pasidžiaugti, kad šiame troleibusų maršrute, kur nuolat pilna keleivių, pradėjo važinėti didelės talpos Škoda 15Tr troleibusai.

Tuomet, kai taip vadinamu „greituoju“ autobusų maršrutu buvo pradėtas dubliuoti 16 troleibusų maršrutas, jame tik piko metu važinėję didelės talpos Škoda 15Tr jau nebesurenka daug keleivių (išskyrus atvejus, kai „greitieji“ autobusai kažkur užstringa, o troleibusai visgi atvažiuoja). Tuo tarpu kai kuriuose kituose troleibusų maršrutuose yra pakankamai daug keleivių, kad šie didelės talpos troleibusai būtų pilni keleivių.

Manote, kad šie troleibusai į 7 maršrutą buvo perkelti lengvai? Perskaitę sužinosite, kad anaiptol.

Tačiau apie viską iš pradžių. Pirmiausia šiek tiek daugiau sužinokime apie pačius Škoda 15Tr modelio troleibusus.

Škoda 15Tr: trumpai apie istoriją ir techninius duomenis

Škoda 15Tr – nežemagrindžių troleibusų modelis, kurį 1988–2004 m. gamino Čekijos bendrovė „Škoda Ostrov“ (nuo 1995 metų gamintas kaip modernizuota versija, vadinama 15TrM). Troleibusas buvo suprojektuotas dar 1981 m.; pirmieji du prototipai buvo pagaminti 1983 metais, o 1987 – 1988 metais buvo pagaminti dar trys prototipai, kuriuos išbandant jau buvo vežami ir keleiviai. Tai prailgintas mums įprasto troleibuso Škoda 14Tr variantas – kas yra ypač patogu troleibusus eksploatuojančioms įmonėms dėl naudojamų tokių pačių detalių.

Troleibusas yra 17,23m ilgio, 2,5m pločio, 3,4m aukščio, 15 tonų svorio (palyginimui – 14Tr troleibuso svoris yra 10 tonų). Troleibusas turi 4 duris, sudarytas iš dviejų dalių, atsidarančių į salono pusę. Škoda 15Tr turi du 100 kV (120kV) elektrinius variklius (vienas – troleibuso viduryje, kitas – prie galinės ašies), gali išvystyti 65 km/h greitį, iki 50 km/h įsibėgėja per 10-15 s. Triašis, galinės B ir C ašys – varomosios. Troleibusas turi 45 sėdimas vietas (sėdynės – Vokietijos gamintojo Vogelsitze), gali sutalpinti 145 keleivius. Pirmieji šio modelio troleibusai turėjo į dvi dalis padalintą priekinį stiklą, vėliau buvo gaminami su vientisu priekiniu stiklu.

2003 m. gamybos Škoda 15TrSF. Foto: Steve Morgan, wikipedia.org

2003 m. gamybos Škoda 15TrSF. Foto: Steve Morgan, wikipedia.org

Kai kur galima išgirsti apie 15TrR troleibuso modelį. Nors dar 1993 metais buvo sukurtas žemagrindžio 22Tr troleibuso prototipas, tačiau jo gamybai buvo susiruošta vos 2002 metais. Belaukiant žemagrindžio troleibuso, buvo pradėta ieškoti tarpinio varianto. Juo 2002 metais tapo 15TrR – iki rėmo išrinktas senasis 15Tr, kurį vėl surenkant buvo modernizuojamas salonas, vairuotojo kabina, įrengiama informacinė sistema (plačiau: https://cs.wikipedia.org/wiki/Škoda_15TrR). 1995 metais buvo pradėta modernizuotų 15TrM troleibusų gamyba (patogesnės sėdynės, įrengta keleivių informavimo sistema ir kt.), kuri vyko iki 2004 metų.

Buvo pagaminta apie 600 šio modelio troleibusų (įskaitant modernizuotus TrM, taip pat San Fransiskui skirtus TrSF) – palyginimui, 14Tr(M, SF) modelio troleibusų buvo pagaminta apie 3,5 tūkstančio. Škoda 15Tr(M,SF) dirbo (ar tebedirba) Čekijos, Estijos, Vengrijos, Irano, Latvijos, Lietuvos, Slovakijos, Ukrainos ir JAV miestuose (detalesnį sąrašą galite rasti https://pl.wikipedia.org/wiki/Škoda_15Tr).

Pastaraisiais metais nemažai miestų, turėjusių šio modelio troleibusus, įsigijo naujus žemagrindžius troleibusus. Kai kurie troleibusai, sulaukę naujos pamainos, pateko į metalo laužą, visgi nemažai jų, neblogai prižiūrėtų, už simbolinę kainą buvo parduoti (daugiausiai Ukrainos miestams), kur jie prikeliami naujam gyvenimui.

Škoda 15Tr Kaune

Kaunas šiuo metu neturi nė vieno padidintos talpos troleibuso (visi troleibusai – įprastiniai, 12 metrų ilgio). Miestas turėjo 5 Škoda15Tr modelio troleibusus: du 15Tr/02 modifikacijos (pagamintus 1989 m.) ir tris 15Tr/03 modifikacijos (pagamintus 1991 m.). Pirmieji du buvo nurašyti 1999 metais. Vienas iš trijų naujesniųjų sudegė 1994 m., vos po 3 metų eksploatacijos. Užsidegė elektros laidai, o kadangi troleibusuose tuomet gesintuvų nebuvo – atvykus gaisrininkams, nebebuvo ką ir gesinti.

Likusieji du Kauno Škoda 15Tr/03 troleibusai 2005 metais buvo sutrumpinti ir perdaryti į standartinius Škoda 14Tr troleibusus, kurie keleivius vežioja iki šiol.

Škoda 15Tr Vilniuje

Vilnius, kaip ir Kaunas, iš viso turėjo 5 šio modelio troleibusus – visi Škoda 15Tr03/6 modifikacijos, pagaminti 1991 metais. Šio modelio troleibusai Vilniuje seniau yra važinėję 5, 11 ir 16 maršrutais. 2010-tųjų vasarą savaitę buvo vykdomas vieno iš troleibusų bandymas ir 19 maršrute – tiesa, kadangi bandymams laikas buvo pasirinktas visiškai nekompetetingai, „dėl mažo keleivių skaičiaus“ nuspręsta troleibusą sugrąžinti į 16 maršrutą.

Vienas (turėjęs numerį 1601) troleibusas buvo nurašytas dar 1995 metais, užsidegus laidams (troleibusas buvo parko teritorijoje). Troleibusas važinėjo itin populiariu 5 maršrutu.

Antrasis šio modelio troleibusas (numeris 2600) nebevažinėja nuo 2012-09-04, kuomet užsidegė troleibuso valdymo skydelyje esantys laidai. Įvykio metu žmonės nenukentėjo. Iš pradžių buvo teigiama, kad gavus reikiamas atsargines detales troleibusas bus suremontuotas, tačiau procesas nuolat buvo vilkinamas, kol VVT administracija atvirai pripažino, kad troleibuso nuspręsta neremontuoti, kadangi, jų teigimu, investicija į troleibusų remontą „neapsimoka“. Galite pažiūrėti, kokios būklės buvo troleibusas 2012 metais (svetainėje transphoto), na o žemiau palyginimui – nuotraukos, rodančios, kaip jis atrodė 2014 metų spalį:

Tikrai ne ką geriau jis atrodo dabar – jau pradėti lupti šviestuvai ir kitos detalės, tačiau be abejo, jį tikrai įmanoma suremontuoti ir nuvažiuoti dar ne vieną tūkstantį kilometrų.

Toliau kviečiame susipažinti su šio modelio troleibusų patekimo į 7 maršrutą epopėja. Nors teksto nemažai, tačiau rekomenduojame jį perskaityti – tam, kad pamatytumėte, kaip sudėtinga Vilniuje pakeisti net tokią, regis, smulkmeną. Papasakosime ir apie tai, kas pačią pirmąją troleibusų darbo dieną naujame maršrute sukėlė NVTKA nariams nerimo.

Kaip Škoda 15Tr į 7 maršrutą visgi pateko. Pirma instancija – SĮ „Susisiekimo paslaugos“

Dar 2013 metais, kai vyko konferencija viešojo transporto klausimams aptarti, Modesta Gusarovienė, tuo metu SĮ „Susisiekimo paslaugų“ L.e.p. Viešojo transporto departamento vadovė (šiuo metu laikinai einanti direktoriaus pareigas) atsakydama į pateiktus klausimus rašė:

Dvigubi „ŠKODA15TR” markės troleibusai negali važiuoti visuose maršrutuose, kurie važiuoja Pylimo g. link Stoties ir atgal (tame tarpe ir 2 maršrute). Buvo atlikti specialūs bandymai. Dvigubi troleibusai sukdami iš Sodų gatvės į Pylimo g. susiduria su tam tikromis techninėmis problemomis (dėl įrengtos posūkyje papildomos salelės).

Škoda 15Tr (2603) vidus. 2014-09-04

Škoda 15Tr (2603) vidus. 2014-09-04

Į klausimus, kaip seniau šiomis gatvėmis seniau sėkmingai važiuodavo dvigubas 5 maršruto troleibusas, kaip ir pastaraisiais metais šia gatve sėkmingai važiuoja 16 maršruto troleibusas (kuomet negalėdavo iš Stoties važiuoti savo įprastiniu maršrutu), galiausiai, kaip šiomis gatvėmis važiuoja triašiai Solaris 15ac troleibusai, kurių posūkio kampas praktiškai analogiškas – atsakymo nebuvo sulaukiama. Apie tai, kaip kituose troleibusus eksploatuojančiuose miestuose dvigubi troleibusai važinėja panašiose gatvėse, net nekalbame.

Galima spėti, kad situacijos pokyčius įtakojo Nacionalinė viešojo transporto asociacija (toliau tekste – NVTKA). Ši asociacija 2015-08-18 Vilniaus miesto savivaldybės administracijai ir SĮ „Susisiekimo paslaugos“ išsiuntė raštą „Dėl viešojo transporto darbo organizavimo“. Šiame rašte, be kita ko, buvo siūloma:

Prailgintus (17,36 m. ilgio) Škoda 15Tr troleibusus nuo rugsėjo 1 d. perkelti iš 16-ojo į 7-ąjį troleibusų maršrutą.
7-uoju maršrutu visos dienos metu važiuoja daug keleivių ir jų srautas yra beveik nenutrūkstamas, tai yra patogus ir greitas maršrutas pasiekti reikiamą vietą. 16-ąjį troleibusų maršrutą dubliuoja daugiau maršrutų, ypač autobusų 2G, todėl siūlome iš 16-ojo troleibusų (T) maršruto perkelti sudvejintus Škoda 15Tr troleibusus į T7 maršrutą. Ypač didelis užpildymas yra vakare po 19 val. ir dienos metu 12-14 val. atkarpoje Centro poliklinika–Spaudos rūmai. 16 maršrutu ilgi troleibusai nėra efektyviai išnaudojami ir jų užpildymas yra prastas, nes jie važiuoja tik piko metu, kuomet stipriai sutankinamas 2G maršruto eismas. 7 maršrutu ilgi troleibusai galėtų kursuoti darbo dienomis, visą dieną (2 pamainas). Visoje 7 troleibuso trasoje nėra tokių vietų, kur nepravažiuotų ilga transporto priemonė – visa trasa yra dubliuojama naktinių ir dieninių autobusų maršrutais, kuriais važiuoja ilgi autobusai; sudvejinti troleibusai dėl trumpesnio atstumo tarp ašių ir lanksčios jungties yra manevringesni nei 15 metrų ilgio Solaris troleibusai.

2015-09-10 SĮ „Susisiekimo paslaugos“ atsakyme rašoma:

Informuojame, jog UAB „Vilniaus viešasis transportas“ turi tik du triašius Škoda 15TR troleibusus. Dėl konstrukcijos ypatumų Škoda 15TR troleibusai neturi galimybės važiuoti tomis gatvėmis, kuriose yra staigūs posūkiai – Gėlių g., Sėlių–Kęstučio g., Kęstučio – Liubarto g. sankryžos. Taip pat, šios markės troleibusai nevažiuoja siauromis ir judriomis miesto gatvėmis, nes įvykus gedimui, būtų sutrikdytas kito transporto eismas. Be to, nėra tikslinga lyginti transporto priemonių t.y. dujinių/dyzelinių autobusų su elektriniais troleibusais pagal ilgį ir mavevringumą, kadangi jos pasižymi skirtingais techniniais ypatumais. Dėl šių priežaasčių keisti troleibusų markių 7 ir 16 troleibusų maršrutuose neplanuojama.

NVTKA dėl šio ir kai kurių kitų atsakymų išsyk pradėjo ruošti atsakomąjį raštą. Pirma, akivaizdu, kad turinti paskirstyti transportą įmonė net nežino, kad VVT šiuo metu turi 3 eksploatuojamus (neskaitant dar vieno neremontuojamo) Škoda 15Tr markės troleibusus. Antra, atsisakymas daryti pokyčius argumentuojamas „konstrukcijos ypatumais“, nedetalizuojant, kokie jie. Trečia, nurodyta, kad troleibusų planuojama neleisti į šiuos maršrutus baiminantis gedimų ir sutrikdyto eismo – tačiau kuo geriau yra lygiai taip pat sugedęs ir sutrikdęs visą eismą triašis autobusas (kaip kad nutiko ir, pvz., vos prieš mėnesį, 2015-10-02)? Taigi, atsakomajame NVTKA rašte buvo parašyta:

Atkreipiame dėmesį, kad Škoda 15TR yra reguliariai dirbę jau panaikintame 5 troleibusų maršrute, taigi siaura Gėlių g. Škoda 15TR gali pravažiuoti. Tuo tarpu Žvėryno mikrorajono siauromis ir judriomis gatvėmis troleibusai Škoda 15TR irgi yra važiavę avarijos 16 troleibusų maršruto trasoje atvejais. Taip pat paminėtina, kad tarp 1993 ir 1995 m. sudvejintas troleibusas Gräf & Stift reguliariai važiavo 3 troleibusų maršrutu, t. y. per Žvėryną. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, bei argumentus Rašte, manome, kad SĮ „Susiekimo paslaugos“ vengia peržiūrėti susiklosčiusią praktiką, nepateikia faktų bei nepakankamai motyvuoja savo spendimą. Net nepaisant to, kad anksčiau minėti troleibusai yra važiavę minėta atkarpa, siūlome, kad SĮ „Susiekimo paslaugos“ suorganizuotų vieną bandomąjį važiavimą, kai eismo intensyvumas mažesnis (pvz., savaitgalį). Tokiu būdu būtų tikrai įrodyta, yra ar nėra techninių galimybių minėta atkarpa leisti Škoda 15TR troleibusus.

Atsakymas į šį pakartotinį raštą iš SĮ „Susisiekimo paslaugos“ dar negautas – tačiau situaciją pakeitė į šį raštą gautas atsakymas iš savivaldybės. Tad ir pereikime prie susirašinėjimo su savivaldybės administracijos Miesto ūkio ir transporto departamentu.

Kaip Škoda 15Tr į 7 maršrutą visgi pateko. Antra instancija – Vilniaus miesto savivaldybė

Kaip jau buvo minėta aukščiau, raštai su argumentais buvo siunčiami ne tik į SĮ „Susisiekimo paslaugos“, bet ir į Vilniaus miesto savivaldybę. Savivaldybės administracijos Miesto ūkio ir transporto departamentas su pirmuoju atsakymu neskubėjo – jis paruoštas vos 2015-09-29 (iš NVTKA raštas buvo nusiųstas dar 2015-08-18), o pačiame rašte nebuvo nieko konkretaus, išskyrus tai, kad į jį pavesta atsakyti SĮ „Susisiekimo paslaugos“.

Operatyviau sureaguota į 2015-09-29 išsiųstą NVTKA raštą – į jį savivaldybė atsakė jau 2015-10-15. Atsakyme rašoma, kad pastabas bei pasiūlymus išnagrinėjo Vilniaus m. savivaldybės administracijos direktorės įsakymu sudaryta Viešojo transporto eismo organizavimo Darbo grupė. Dėl Škoda 15TR troleibusų 7 maršrute rašoma:

Darbo grupė įvertino padidintos talpos Škoda 15TR markės troleibusų darbo galimybes 7 troleibuso maršrute. Kadangi minimos markės troleibusų posūkio spindulys praktiškai analogiškas 7 troleibusų maršrutą aptarnaujančių transporto priemonių, priimtas sprendimas nuo 2015 m. lapkričio 1 d. įtraukti į minimo maršruto eismo tvarkaraščius Škoda 15TR markės troleibusus.

Pirmoji diena naujame maršrute. Kas privertė sunerimti?

Nors NVTKA nariai diskutavo, kad galbūt 7 maršrute pasirodys kuris vienas Škoda 15Tr troleibusas, 2015-11-02 maršrute pertraukiamu grafiku dirbo visi 3 važiuojantys šio modelio troleibusai. Sulaukę šios istorinės dienos, atidžiai stebėjome situaciją ir dalinamės pirmaisiais įspūdžiais.

Kaip žinia, darbo dienomis didžiausias keleivių srautas šiame maršrute yra toks: ryte – miesto centro ir Stoties link, vakare – Justiniškių ir Pašilaičių link. Jeigu vakariniai grafikai parinkti teisingai, ryte, deja, situacija kitokia – šie troleibusai kažkodėl važiuoja arba prieš piką, arba po jo. Na bet tai turbūt nesunkiai pakeičiamas dalykas.

Turbūt nekantraujate sužinoti, ar troleibusams pavyko įveikti tuos „neįveikiamus“ posūkius? Pavyko. Pasirodo, „neįveikiami“ posūkiai nesudarė jokių problemų.

Visgi atsirado netikėta kliūtis, apie kurią nei savivaldybės specialistai, nei NVTKA nariai nė nepagalvojo. Kliūtis, kuri ne vienoje miesto gatvėje gadina viešąjį transportą, judantį net minimaliai lėtai.

Iškiliosios perėjos. 7 troleibusų maršruto trasoje yra įrengta nemažai iškiliųjų perėjų, daugiausia jų – Žvėryne, Kęstučio gatvėje. Būtent čia jų prilipdyta daug – viena iškilioji perėja įrengta net posūkyje, ties Kęstučio ir Liubarto gatvių sankryža. Iškiliosios perėjos yra gana aukštos ir jos kažin ar prideda „sveikatos“ viešojo transporto priemonėms, turinčioms priekabas (ir ypač tuomet, jeigu važiuojama greičiau). O jeigu dar transporto priemonės prastai prižiūrimos – situacija dar prastesnė, nes dumplės neretai paliečia gatvės dangą. Būtent tokia situacija ir yra 2-ajame troleibusų parke – viename troleibusų dalis dumplių netgi kabo nepritvirtintos prie korpuso – gerai, kad nelyja… NVTKA pasiekė informacija, kad būtent čia atsirado problema ir kad savivaldybės atstovai filmuos pro šią vietą važiuojančius Škoda 15Tr troleibusus. Ne, ne tam, kad per aukštos iškiliosios perėjos būtų taisomos, ir žinoma ne tam, kad troleibusai būtų sutvarkyti taip kaip priklauso – o tam, kad neva dėl to Škoda 15Tr troleibusai šiuo maršrutu važiuoti negali ir turi būti atšaukti.

Ir štai čia NVTKA nariams tenka pradėti nedelsiant gilintis į iškiliųjų perėjų įrengimo taisykles. Čia pasidaro visai įdomu.

Greičio mažinimo kalnelių įrengimas reglamentuojamas, o iškiliąsias perėjas įrengiam kaip norim?

Yra tokios „Pėsčiųjų perėjų įrengimo taisyklės“, patvirtintos Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktoriaus 2012-08-24 įsakymu V-239. II jo skirsnyje (36 – 42 straipsniuose) nurodoma, kokiose gatvėse galima įrengti iškiliuosius kalnelius („gulinčius policininkus“) ir kokių tipų. Greičio mažinimo kalneliai (priklausomai nuo gatvės eismo intensyvumo, netgi maršrutinio transporto intensyvumo, taip pat transporto greičio gatvėje) yra 5 / 8 / 12 cm aukščio. Maksimalus aukštis – 12 cm, tačiau tokie aukšti kalneliai gali būti įrengiami tik ten, kur leistinas greitis yra iki 30 km/h – kitur kalneliai turi būti žemesni.

Kaip dokumente reglamentuojamas iškiliųjų perėjų įrengimas (jų ilgis, plotis, aukštis, nuolydis, tinkamos ir netinkamos įrengimui vietos ir kt.)? Ogi niekaip. Vienintelis 61 punktas užsimena, kad „įrengiant iškiliąją pėsčiųjų perėją rekomenduojama įrengti įspėjamuosius paviršius užtikrinant aklųjų ir silpnaregių poreikius (ten, kur yra jų srautai).“

Antrasis dokumentas – 2009-10-15 Vilniaus miesto savivaldybės Administracijos direktoriaus įsakymas Nr. 30-1783 „Dėl techninių eismo reguliavimo priemonių įrengimo ir jų priežiūros Vilniaus mieste tvarkos aprašo tvirtinimo“. Jame rašoma:

47. Vilniaus mieste per visą gatvės važiuojamosios dalies plotį naudojami dirbtiniai kalneliai (kauburėliai), surenkami iš atskirų guminių dalių, kurios varžtais yra pritvirtintos prie važiuojamosios dalies.
48. Kalneliai montuojami prieš pėsčiųjų perėjas, sankryžas ar gatvių vingius ne arčiau kaip 10 m atstumu. Kalneliai nerengiami tose gatvėse, kuriose vyksta visuomeninio ir specialiųjų tarnybų transporto priemonių eismas, taip pat A ir B kategorijų gatvėse.

Šiame tvarkos apraše apie iškiliųjų gatvių įrengimą nėra nė žodžio.

Todėl kyla klausimas: kodėl, reglamentuojant greičio reguliavimo kalnelių įrengimą, analogiško reglamentavimo nėra iškiliosioms perėjoms, nejaugi iškiliąsias perėjas galima įrenginėti kaip tik nori?

Todėl NVTKA kruopščiai išanalizuos šios techninės priemonės reglamentavimą, taip pat ir vietas, kur iškiliosios perėjos Vilniuje įrengtos galimai netinkamai. Atlikus analizę, bus kreipiamasi dėl iškiliųjų perėjų sutvarkymo taip, kad jos ne tik atliktų eismo saugumo funkciją, bet ir nelaužytų viešojo transporto.

Išvados, viltys ir palinkėjimai

Škoda 15Tr (2604), 2014-04-29Džiugu, kad 7-ajame troleibusų maršrute didelės talpos troleibusai visgi atsirado. Neramina tai, kad visgi nebuvo atsižvelgta į NVTKA pasiūlymą atlikti bandomąjį važiavimą šiuo maršrutu – jį atlikus, galbūt būtų laiku tinkamai sutvarkytos prailgintų troleibusų dumplės. Neramina ir tai, kad šiuos troleibusus šiuo metu prižiūri 2-asis troleibusų parkas, kuriame troleibusų priežiūra yra drastiškai suprastėjusi (apie tai troleibusas.lt straipsnis ruošiamas). Visgi tikėkimės, kad 7 maršrute pasirodę troleibusai iš jo nedings, atsiradusios techninės ir organizacinės problemos bus sutvarkytos ir važiuojantiems šiuo maršrutu nebeteks taip stipriai spaustis į perpildytus standartinės talpos troleibusus. O galbūt (pasvajokime) ateityje sulauksime ir naujų didelės talpos troleibusų, kurie keleivius veš ne tik šiame, bet ir kituose populiariuose maršrutuose?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.